Intercity Nieuwe Generatie gaat laatste testfase in

Het nieuwe ICNG intercitytrein van de NS gaat zijn laatste fase in van het testproces. Het interieur is af, fabrikant Alstom is klaar met de toelatingstesten en inmiddels heeft de NS toestemming bij de Inspectie Leefomgeving & Transport gevraagd om om proefritten en opleidingsritten te gaan rijden.

NS Testmachinist Hans Lieman heeft 3.000 tot 4.000 testkilometers achter de rug in deze spiksplinter nieuwe trein. Waar de trein voor velen nog onbekend is, kent testmachinist Hans Lieman, de nieuwe trein al van voor tot achter. Hij reed op het Tsjechische testcircuit in Velim en door de Nederlandse polder: "Hij rijdt smooth, trekt snel op en ligt lekker stabiel op het spoor", vertelt hij bij het NS Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer in Amsterdam. De ontwikkeling van de snelle Intercity met een maximumsnelheid van 200 km/uur komt nu in een nieuwe fase, en nieuwe treinstellen zullen de komende tijd de Nederlandse grens passeren.

Technische toelatingstesten afgerond

Fabrikant Alstom is klaar met de toelatingstesten, en nu heeft de NS heeft vorige week aan toestemming gevraagd aan de Inspectie Leefomgeving & Transport om proefritten en opleidingsritten te gaan rijden. Eerst zullen deze plaatsvinden zonder reizigers en later zijn reizigers ook welkom. Testmachinist Lieman kan niet wachten: "Ik denk dat reizigers veel plezier aan deze trein gaan beleven". De trein zal ongeveer 30 jaar meer kunnen, geeft de NS aan.

In De Telegraaf wordt er een tipje van de sluier gegeven over een nieuwe functie in de trein, en dat is de kleurverlichting. In de gehele trein kunnen kan de verlichting boven het gangpad verschillende kleuren tonen. "Dus op Koningsdag rijden er treinen rond met oranje verlichting, zo stel ik me voor.", zegt Hans Blaauw van Alstom.

Introductie in 2022

NS werkt met fabrikant Alstom aan een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Door de coronacrisis en de impact ervan op de wereldeconomie kan de NS op dit moment nog geen concrete duidelijkheid geven waneer de trein in de dienstregeling gaat rijden, maar doet er alles aan om in 2022 de eerste reizigers in te laten stappen.

Maarten Bakker, als programmamanager bij NS verantwoordelijk voor de ICNG: "De trein wordt in verschillende landen geproduceerd en ontwikkeld. Door corona lagen fabrieken stil, kon software niet getest en uitontwikkeld worden en waren onderdelen niet leverbaar. We doen er alles aan om er alsnog voor te zorgen dat de eerste reizigers in 2022 in kunnen stappen. NS stuurt hierbij primair op een betrouwbare introductie. Wij laten ons hierbij leiden door eerdere lessen met andere materieelintroducties. Dit betekent dat wij betrouwbaarheid en kwaliteit bóven tijdigheid stellen en geen concessies doen aan het proefbedrijf en een beheerste, stapsgewijze infasering."

Maximale snelheid

De trein heeft een maximumsnelheid van 200 km/uur, waardoor deze gebruikt maakt van de voordelen van de hogesnelheidslijn en door het hele land steden sneller met elkaar kan gaan verbinden. Deze snelheid zal bij de instroom nog niet direct behaald worden en nog 160 km/u blijven rijden. Pas zodra de alle treinen op het traject gereden worden door de ICNG zal de snelheid verhoogd worden.

De uitrol over de trajecten zal gefaseerd verlopen. Eerst zal de trein gaan rijden op de HSL tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda. En daarna zal de trein deels over de HSL gaan rijden tussen Den Haag - Rotterdam - Eindhoven. In volgende stappen zal de ICNG ook over de HSL de IC Brussel tussen Amsterdam, Rotterdam naar Antwerpen en Brussel gaan rijden, en later ook vanaf Rotterdam via Amsterdam Zuid via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

Lees ook onze uitgebreide achtergrondartikel: "De ICNG: Het interieur in beeld".