Stadler EuroDual toegelaten in Oostenrijk

De EuroDual van Stadler is toegelaten in Oostenrijk, hier rijdt de locomotief testritten op de Brennerroute. (Foto: ELP)
De EuroDual van Stadler is toegelaten in Oostenrijk, hier rijdt de locomotief testritten op de Brennerroute. (Foto: ELP)

Het Zwitserse European Loc Pool (ELP) heeft in samenwerking met leverancier Stadler toelating gekregen voor inzet van de Stadler EuroDual-locomotief in Oostenrijk. Vanaf afgelopen maandag vond de eerste inzet van de locomotief plaats in het goederenvervoer.

Vanaf maandag startte de EuroDual-locomotief op spoorlijn 312 op het ÖBB-netwerk. De toelating voor de grensstations naar Hongarije (Hegyeshalom), Slowakije (Bratislava) en Tsjechië (Břeclav) wordt eind dit jaar verwacht zodat de locomotief breder inzetbaar is in Europa.

Inmiddels heeft Stadler al een servicenetwerk voor ELP in Oostenrijk opgezet. De eerste werkplaatsen bevinden zich in Wenen en Linz. Binnenkort worden er extra werkplaatsen aan het netwerk toegevoegd.

ELP EuroDual

De bestaande EuroDual locomotieven van ELP die in Duitsland rijden worden op termijn omgebouwd voor hun inzetbaarheid in Oostenrijk. Toekomstige locomotieven aan Duitsland worden direct geleverd met de bijbehorende inzetbaarheid voor Oosternrijk.

Voor ELP is dit een grote stap in de geografische uitbreiding van het EuroDual-werkgebied. Het doel van ELP is om de komende jaren het werkgebied verder uit te breiden richting Zuidoost-Europa (Balkan) en richting de Rotterdamse haven. Op termijn moet er ook toelating komen voor inzetbaarheid in Nederland, en met name voor gebruik op de Betuweroute.