Nieuwe ÖBB Nightjet vertoont zijn Vectron-neus

De nieuwe generatie ÖBB Nightjet heeft afgelopen week bij de fabriek zijn eerste paar rijtuigen laten zien. Opvallend is dat de Nightjet ook voorzien is van een stuurrijtuig met een kop in de vorm die de Vectron-locomotief heeft.

Op de foto's die treinbouwer Siemens naar buiten heeft gebracht is te zien dat er twee rijtuigen de fabriek zijn uitgerold. Het gaat om een koprijtuig en een ligrijtuig die kenmerkend is aan de lage ramen. De beide rijtuigen zijn voorzien van stickers met het woord 'test'. In februari van dit jaar werd het uiterlijk van de nieuwe Nightjet onthuld.

Bestellingen

De ÖBB heeft bij Siemens Mobility 33 Nightjet-treinen van de nieuwe generatie besteld die uiteindelijk in 2025 allemaal moeten rijden. Met deze opdracht verdeeld over twee bestellingen wil de Oostenrijkse vervoerder in 2025 met dit nieuwe materieel ook naar Amsterdam rijden.

Inzet

De moderne treinen zijn bedoeld voor het internationale nachtnet van Wenen en Innsbruck naar Hamburg en Amsterdam, en voor de trajecten van Wenen naar Bregenz en Zürich. Momenteel rijden er nog oudere rijtuigen op deze trajecten. Zodra de nieuwe treinen zullen rijden zal de ÖBB een nieuw aanbod introduceren van slaapplaatsen. Zo komen er ook slaapcabines voor mensen die minder kosten willen maken aan de nachtelijke treinreis.

Viaggio-platform

De nieuwe generatie van de Nightjet is gebaseerd op het Viaggio-platform van Siemens. De trein moet zorgen voor een milieuvriendelijk alternatief in vergelijking met korte-afstands vluchten. Ook het comfort voor reizigers is zeer aangenaam omdat deze ook voorzien zal worden van diverse soorten slaapcoupe's, waaronder slaapcabines.

In vergelijking met de huidige Nightjet kunnen er straks ook fietsen mee vervoerd worden. Ook zal de nachttrein voorzien zijn van een verlaagde vloer wat ervoor moet zorgen dat mindervaliden drempelloos in de trein kunnen komen. Daarnaast zal de trein voorzien worden van Wifi, en zullen de ramen speciaal aangepast zijn zodat deze op betere wijze de signalen van mobiele telefonie en internet door zullen laten. In een video is het nieuwe interieur te zien.

Ook de Tsjechische Spoorwegen hebben dit jaar een bestelling gedaan voor de levering van een Viaggio-trein. Voor de ÖBB zal de maximale snelheid 230 kilometer per uur zijn. Binnen Nederland zal deze snelheid niet gehaald worden tenzij de trein over HSL-lijn zal rijden. Voor zover bekend zijn er geen plannen dat dit gaat gebeuren. Wel lijkt het erop dat de trein straks kan samenwerken met de Siemens Vectron locomotieven van de NS.