ProRail zoekt personeel voor verkeersleiding in andere branches

Een van de verkeersleidingsposten in Nederland (Foto: Treinenweb)
Een van de verkeersleidingsposten in Nederland (Foto: Treinenweb)

Spoorbeheerder ProRail start vandaag opnieuw met een wervingscampagne voor de functie van treinverkeersleider. In tijden waarin organisaties in hun personeelsbestand snijden hoopt ProRail werknemers die hun baan verliezen tijdens de coronacrisis een helpende hand te reiken.

Omdat de spoorbeheerder kampt met een tekort aan treinverkeersleiders voor de komende jaren worden er honderden nieuwe medewerkers gezocht om het groeiend aantal treinen te kunnen laten rijden. ProRail onderzoekt daarom raakvlakken met andere branches om het tekort aan banen op te vullen. Zo wordt er gedacht om personeel in de luchtvaartbranche te zoeken "Met ruim driekwart minder passagiers- en vrachtvluchten heeft de luchtvaartbranche het zwaar. Banenverlies is onvermijdelijk.", schrijft ProRail. Ook wordt er gekeken naar andere sectoren waarin veel ontslagen vallen zoals de horeca- en cultuursector.

Vereisten

Het is niet gemakkelijk voor de spoorbeheerder om nieuwe mensen te werven. Zo zijn er diverse eisen waaraan voldaan moet worden.

"ProRail heeft de capaciteit voor het opleiden van nieuwe treinverkeersleiders flink verhoogd, maar het blijft lastig om nieuwe medewerkers te vinden. Je moet beschikken over mbo+/hbo werk- en denkniveau, doortastendheid, waarmee je snel beslist onder druk, sterke communicatie skills en het vermogen kritisch naar jezelf te kijken om geschikt te zijn voor deze verantwoordelijke functie. En mensen met die vaardigheden kan ProRail tot nu toe nog te weinig vinden in de doelgroep waar we gebruikelijk zoeken. Dat bracht ProRail ertoe om eens anders tegen werving aan te kijken en in een grotere vijver te gaan vissen”, aldus woordvoerder Andy Wiemer.

Verkeersleidingsposten

Nederland kent diverse treinverkeersleidingsposten in voornamelijk de grote steden van het land waaruit treinverkeersleiders dag en nacht er zorg voor dragen dat treinen veilig en zoveel mogelijk volgens ‘het spoorboekje’ kunnen rijden. Volgens ProRail is het op enkele posten al langer lastig om de uitstroom van medewerkers bij te houden met het werven en opleiden van nieuwe professionals. Al eerder viel in september tijdens de spits op de Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen al het treinverkeer uit vanwege personeelsgebrek.

Als dank keert ProRail aan het personeel op de verkeerleidingspost die, én niet thuis kunnen werken én te maken hebben met de onderbezetting, voor het einde van dit jaar een beloning uit van 500 euro.