SNCF gaat concurrentie aan met Spaanse AVE en Avlo

De Franse Spoorwegen (SNCF) hebben afgelopen dinsdag aangekondigd aan dat zij volgend jaar maart hogesnelheidsdiensten in Spanje zullen lanceren onder het budgetmerk Ouigo. Met deze stap zet de Franse vervoerder met zijn treinen de eerste stap naar Spanje waarmee er een concurrentie plaatsvindt met AVE en het toekomstige Avlo.

De treinen die vanaf 15 maart 2021 zullen gaan rijden worden geëxploiteerd door Spaanse dochteronderneming Rielsfera, en zullen gaan rijden onder het bestaande Ouigo-merk.

Ouigo in Spanje

De eerste Ouigo-dienst wordt geïntroduceerd tussen Madrid en Barcelona, ​​met een tussenstop in Zaragoza en Tarragona. Deze zal beginnen met vijf treinen per dag. Momenteel worden veertien bestaande SNCF Euroduplex dubbeldeks TGV's omgebouwd voor gebruik in Spanje. Net als bij de Franse Ouigo-treinen, zal de Spaanse versie slechts één klasse zitplaatsen hebben, met een kleinere tussenruimte dan de conventionele Franse TGV's, die ongeveer 610 zitplaatsen per trein bieden. In tegenstelling tot de treinen die in Frankrijk worden gebruikt, zullen de Spaanse Ouigo-treinen echter een restauratiegedeelte in de trein hebben.

De Ouigo-diensten zullen geleidelijk worden uitgebreid naar andere hogesnelheidslijnen in Spanje, waaronder Madrid naar Valencia en Alicante, en later van Madrid naar Sevilla en Valencia, zodra de treinen zijn uitgerust met het LZB-signaleringssysteem dat wordt gebruikt op de lijn Madrid-Sevilla. Het is nog niet duidelijk wanneer dit gaat gebeuren.

SNCF-directeur Alain Krakovitch zegt dat de nieuwe dienst tot 30.000 zitplaatsen per dag zal bieden. Reserveringen zullen alleen mogelijk zijn via internet, en vanaf de start op 24 september zal de SNFC meteen met een prijzenstunt beginnen: De eerste tienduizend passagiers krijgen tickets aangeboden voor slechts één euro per stuk.

Concurrentie met AVE en Avlo

Met de treinritten op het hogesnelheidsspoor in Spanje gaat Ouigo de concurrentie aan met de hogesnelheidstrein AVE van Renfe. Ouigo wil prijsscherpe aanbiedingen lanceren met 50 procent onder de tarieven van AVE. Hèlenè Valenzuela, directeur van SNCF Spanje, zegt tegenover Spaanse media dat het de bedoeling is dat het aantal treinreizigers zal groeien. "Laat mensen die nu met de auto of bus reizen, dat straks doen met de trein".