Deutsche Bahn houdt ICE-1 stellen voor nog eens tien jaar op de baan

De staking in Duitsland wordt tot en met maandag nog volgens planning voortgezet (Foto: Thomas Wolf)
De staking in Duitsland wordt tot en met maandag nog volgens planning voortgezet (Foto: Thomas Wolf)

De Deutsche Bahn is van plan de bijna 30 jaar oude ICE1-vloot nog eens tien jaar lang in dienst te houden. Sinds 2019 loopt er een tweede moderniseringsprogramma zodat de treinen fit blijven.

De eerste generatie ICE-hogesnelheidstreinen, die sinds de zomer van 1991 in dienst zijn van het langeafstandsvervoer van de Deutsche Bahn, zullen naar verwachting tot tussen 2030 en 2035 blijven rijden.

Modernisering

Om hun dienst te waarborgen, is de vloot sinds vorig jaar opnieuw gemoderniseerd. Voor het tweede herontwerp van de 58 treinstellen werden investeringen van 320 miljoen euro geschat wat uitkomt op ongeveer vijf en een half miljoen per treinstel. De metamorfose van de gehele ICE 1-vloot zal naar verwachting tot 2024 duren.

De treinen hadden tussen 2005 en 2008 al een eerste moderniseringsprogramma doorlopen na ongeveer 15 jaar gebruik. Destijds bedroegen de kosten van het herontwerp ongeveer 180 miljoen euro, wat uit komt op ongeveer drie miljoen euro per trein. Hierbij zijn ongeveer 42.000 stoelen, 5.000 tafels, 11.000 zonweringen en 40.000 m2 vloerbedekking vervangen.