Duitsland houdt plannen voor snellere treinverbinding naar Berlijn tegen
Als het aan de Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine ligt, zal de snelle treinverbinding naar Berlijn een tussenstop op hun stations blijven maken. Dat blijkt uit documenten die in handen zijn van Reporter Radio van Radio 1.
Bad Bentheim en Rheine die op de route van de intercity Berlijn liggen, willen hun de stop van de intercity juist behouden, en geven aan daar flink voor te hebben gelobbyd. Al eerder werd er door experts gesteld dat een snellere verbinding enkel mogelijk is door diverse tussenstations over te slaan. Momenteel stopt de trein tijdens een normale rit op 15 tussen gelegen stations, waarvan er zes in Nederland liggen tussen Amsterdam en Bad Bentheim.
De treinreis van Amsterdam naar Berlijn duurt momenteel als directe treinreis 6 uur en 22 minuten, en met een overstap op de snellere ICE te Hannover 6 uur en 5 minuten. Bij de grensplaats Bad Bentheim vindt momenteel een locomotiefwissel plaats wat momenteel nog ongeveer een kwartier duurt. Met een meerspannings-locomotief zou het omwisselen tussen de Nederlandse en de Duitse locomotief niet meer nodig zijn, en kan deze tijd al worden bespaard. Echter is vorig jaar mei bekend geworden dat er onzekerheid zou zijn over een dergelijke meerspanningstrein zoals de Siemens Vectron.
Onderzoek
Al eerder in 2017 heeft onderzoeksbureau Goudappel Coffeng en het Duitse Railistics een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de provincie Overijssel. Hiueruit is gebleken dat de Intercity Berlijn tijdswinst kan maken door in de toekomst met een wijde boog om Apeldoorn en Deventer zou kunnen rijden. De burgemeester van Bad Bentheim heeft een brief gestuurd aan de provincie Overijssel waarin hij het schrappen van zijn station afraadt. Tegenover Reporter Radio vertelde hij het volgende: "Wij hebben er geen twijfel over dat deze trein in de toekomst ook in Bad Bentheim stopt."
Archieffoto: Rob Dammers (Flickr; CC)