Onderzoek: "Intercity Berlijn niet via Deventer maar via Zwolle"

Mogelijk zal de Intercity Berlijn in de toekomst met een wijde boog om Apeldoorn en Deventer gaan rijden. Uit een verkennende studie, in opdracht van de Provincie Overijssel, is dat als mogelijke oplossing gebleken om de verbinding sneller te maken. De trein zou dan via de Hanzelijn en dus via Zwolle gaan rijden.

De oplossing om de trein via een nieuwe route te laten rijden draagt wel de nodige kosten met zich mee. Om het bestaande (enkel)spoor tussen Almelo en Zwolle geschikt te maken voor de Duitse trein op topsnelheid is een investering nodig tussen 486 en 625 miljoen euro. Dat blijkt uit een eerste schatting uit het rapport van het Deventer verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng. Inmiddels is de spoorlijn op dit traject sinds kort al geschikt gemaakt voor elektrische treinen omdat Syntus er vanaf medio december met nieuwe treinen gaat rijden.

Als de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met ruim 50 minuten wordt verkort, zijn er ook in Duitsland de nodige investeringen nodig. Deze zouden kunnen oplopen tot 1,9 miljard euro, zodat de trein op meerdere plekken 200 kilometer per uur kan rijden. Niet alleen de Intercity Berlijn zou hiervan kunnen profiteren, maar ook andere Duitse reizigerstreinen.

Deventer en Apeldoorn willen de internationale trein, die zes keer per dag naar Duitsland rijdt, behouden. Vanwege de bereikbaarheid, een goede spreiding van de treinverbindingen in Oost-Nederland en omdat de trein in de reguliere dienstregeling zit. Veel forensen, scholieren en andere niet-internationale reizigers zijn ook gebaat om deze trein te nemen.

De CDA-fractie van Deventer wil graag dat de intercity blijft stoppen in Deventer en heeft daarover deze week vragen gesteld aan het college van Deventer.

Foto: Rob Dammers (Flickr;CC)
Archieffoto: Rob Dammers (Flickr;CC)