Alstom levert 39 extra Coradia Polyvalent-treinen aan Frankrijk

Alstom zal aanvullend 39 Coradia Polyvalent-treinen leveren aan de Franse regio regio Grand Est voor een bedrag van ongeveer 360 miljoen euro. De regio had al eerder 40 Coradia Polyvalent-treinen besteld, waarvan er 36 al zijn afgeleverd. De leveringen van deze nieuwe treinen zullen gespreid zijn tussen 2022 en 2024.

Ten eerste heeft deze nieuwe bestelling betrekking op 30 treinen die bestemd zijn voor grensoverschrijdend verkeer in Duitsland. Deze vierdelige treinen zijn vorozien van een meer-spanningssysteem van 25 kV / 15 kV en voldoen aan de Duitse veiligheidseisen. De stellen hebben een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur, en rijden naar onder meer de Duitse deelstaten Saarland, Rijnland-Palts en Baden-Württemberg. De 30 Coradia Polyvalent grensoverschrijdende treinen bieden een eersteklas zone en een ruimte voor fietsen, en voldoen aan de nieuwere mobiliteitseisen voor met name ruimere drempelvrije toiletten.

Het artikel gaat verder na de foto

Foto: Arnaud Févrie
Foto: Arnaud Févrie

Levering

De eerste grensoverschrijdende treinen worden eind 2023 opgeleverd. Ook worden er negen Coradia Polyvalent-treinen, waaran vijf 4-delige treinen en vier 6-delige treinen, toegevoegd aan de bestaande vloot voor binnenlandse verbindingen. Deze nieuwe treinen zullen profiteren van dezelfde speciale functies als die welke reeds in de regio Grand Est rijden.

"Alstom is trots op dit nieuwe teken van vertrouwen uit de regio Grand Est. De expertise en innovatiecapaciteiten van onze Franse teams worden gemobiliseerd om de regio te ondersteunen bij de ontwikkeling van grensoverschrijdende mobiliteit. Deze order draagt ​​ook bij aan de activiteit van Alstom's Reichshoffen-site, "zegt Jean-Baptiste Eyméoud, president van Alstom in Frankrijk.

Coradia Polyvalent

Coradia Polyvalent behoort tot Alstom's Coradia-treinreeks. Met zijn modulaire architectuur kan het worden aangepast aan de eisen van elke openbaarvervoersautoriteit en aan verschillende soorten gebruik: voorsteden, regionaal en intercity. Hij is verkrijgbaar in drie lengtes (56, 72 of 110 meter) en biedt passagiers optimaal comfort, ongeacht de lengte van de reis. De trein is zowel ecologisch als economisch vanwege het lage energieverbruik, de conformiteit met de nieuwste emissienormen in thermische modus en de lagere onderhoudskosten. Coradia Polyvalent is de eerste Franse regionale trein die voldoet aan alle Europese normen, met name wat betreft de toegang voor personen met beperkte mobiliteit.

Tot op heden zijn 387 Coradia Polyvalent-treinen besteld als onderdeel van het contract dat de SNCF in oktober 2009 aan Alstom heeft gegund, waaronder 320 Coradia Polyvalent voor Régiolis door 9 Franse regio's en 67 Coradia Liner door de Franse staat, de autoriteit die verantwoordelijk is voor het TET van het land (intercity) treinen. Régiolis heeft al bijna 85 miljoen kilometer aan commerciële dienst afgelegd. De Coradia Polyvalent-trein wordt ook buiten Frankrijk geleverd: 17 treinen zijn besteld door SNTF (Algerije) en 15 treinen door APIX (Senegal).

Deze levering is de tweede grensoverschrijdende toepassing van Coradia Polyvalent, aangezien de regio Auvergne-Rhône-Alpes 17 Léman Express Coradia Polyvalent-treinen heeft besteld, die halverwege december 2019 op de CEVA-grenslijn tussen Frankrijk en Zwitserland in gebruik worden genomen.

Bouw en ontwerp

De productie van Coradia Polyvalent zorgt voor meer dan 4.000 banen in Frankrijk voor Alstom en zijn leveranciers. Zes van de 12 locaties van Alstom in Frankrijk zijn betrokken bij het project: Reichshoffen voor het ontwerp en de assemblage, Ornans voor de motoren, Le Creusot voor de draaistellen, Tarbes voor de tractieaandrijving, Villeurbanne voor de elektronica aan boord en signaleringsproducten, en Saint -Ouen voor het ontwerp.

Foto: Cramos (Wikipedia)
Het oudere Polyvalent stel B84549 in dienst op Montreuil-Bellay
Foto: Cramos (Wikipedia)