Kritiek van D66 en CU over plannen nieuwe stations rond Utrecht

Binnen de fracties D66 en de ChristenUnie heerst er kritiek op de plannen van proRail om drie nieuwe stations rond Utrecht te realiseren. De partijen zien liever een station verschijnen aan de zuidzijde van Utrecht, schrijft de Utrechtse bijlage van De Telegraaf.

"De oplossing ligt in de A12-zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station wordt aangelegd", schrijven fractievoorzitter Jony Ferker (D66) en gemeenteraadslid Susanne Schilderman (D66).

Afgelopen woensdag maakte ProRail bekend dat ze tientallen nieuwe statios wouden realiseren. Deze zouden de groei van diverse woonwijken moeten opvangen. Echter mist ProRail volgens Ferker 'een vooruitziende blik'. "Er komen enkel oude plannen naar boven, maar nergens wordt vooruit gekeken naar grote woningbouwlocaties."

Samen met de ChristenUnie heeft Schilderman schriftelijke vragen gesteld of de keuze voor de stations Majella, Koningsweg en Lage Weide bij het gemeentebestuur bekend was, en of het college van B&W invloed hierop heeft kunnen uitoefenen.

Volgens het Landelijke Markt- en Capaciteitsanalyze van het Ministerie van VWS welke uit 2006 stamt, waren er al oude plannen. In 2016 maakte ProRail bekend dat er geen station Majella zou komen, in 2009 werd er tevens al een streep door het station Lage Weide gezet omdat dit station niet rendabel zou zijn met weinig in- en uitstappers.

De D66 en de ChristenUnie wil nu weten of de komst van een nieuw station rond Utrecht niet botst met de plannen van een mogelijke opwaardering van statiion Utrecht Lunetten tot intercitystation.

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen