Veel kritiek op nieuwe veiligheidscampagne ProRail

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) beoordeelt de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail als "onnodig hard". Ook de vakbonden, als treinpersoneel hebben hierop kritiek geuit.

Onder de naam "Victim Fashion, created by accident" waarschuwt de spoorbeheerder tieners voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk.

Kritiek op campagne

"Iedereen is vóór minder onveilig gedrag rondom het spoor. En communicatie daarover is belangrijk. Maar de campagne zoals die nu is neergezet raakt machinisten en nabestaanden van mensen die omkwamen op het spoor onnodig hard. Ik vind het belangrijk dat ProRail recht doet aan deze gevoelens", laat Van Veldhoven weten.

Ook Marjan Rintel, directeur operatie NS, heeft laten weten de campagne ongepast te vinden. Veel machinisten zouden door de campagne weer herinneringen krijgen met traumatische spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad. Ze zegt dat de NS de campagne begrijpt, maar dat ze het niet eens is met de vorm hoe deze door ProRail gepresenteerd wordt. "Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit."

Op de website van Victim Fashion zijn van alle dertien beschadigde kledingstukken aan te klikken waarbij het verhaal erachter kan worden gelezen, en hoe de drager ervan om het leven is gekomen of zwaargewond geraakt is. Veel ongelukken gebeuren door onder gesloten overwegboven door te lopen. In veel gevallen zijn ze vaak ook afgeleid door een mobiele telefoon.

De campagne komt niet bij iedereen even hard aan. Maatschappij Voor Beter OV liet op Twitter weten: "Best een harde campagne van ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt".

ProRail: "Impactvolle veiligheidscampagne"

ProRail zegt dat ze het vervelend vinden dat spoorwegpersoneel geconfronteerd wordt met de harde campagne, waarbij onveilig gedrag op het spoor desastreus kan aflopen. In een statement op hun website betreuren ze de confrontatie:

"We wisten dat deze campagne impactvol zou zijn. We hebben bewust voor deze invalshoek gekozen om jongeren te bereiken. En we zien dat de campagne inderdaad bij jongeren op een goede manier aanslaat en hen aanzet om na te denken over onveilig gedrag op en rond het spoor."

"We zien ook andere reacties, met name van mensen die in hun werk of privé met spoorongevallen te maken hebben of hebben gehad. Uiteraard hebben we alle begrip voor deze reacties en voelen mee met iedereen die geraakt is. Juist omdat we weten hoeveel impact een spoorongeval kan hebben, willen we jongeren waarschuwen om te voorkomen dat onnodige ongevallen blijven gebeuren. Dat we daarbij ook anderen op een confronterende manier hebben geraakt, betreuren we."

ProRail heeft laten weten dat de campagne vooralsnog niet wordt aangepast. Wel is achter de schermen een gesprek gaande tussen ProRail en NS.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay