Treinexperts over SNG Sprinter: "In beginperiode altijd storingen"

Nieuwe treinen, zoals de SNG Sprinter van de NS, hebben altijd in het begin last van kinderziektes, dat stellen meerdere treinexperts tegenover NU.nl. Eerder deze week werd bekend dat de SNG-Sprinter ook met kuren zou kampen.

Rob Goverde, hoogleraar Railwerkeer aan de TU Delft geeft tegenover NU.nl aan niet verbaasd te zijn. "Materieel dat zich al heeft bewezen rijdt soepel en goed. Bij nieuw materiaal kom je altijd nieuwe dingen tegen die niet zijn getest."

Ook Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft blikt terug op de inzet van de TGV In Frankrijk in 1981: "Door de relatief lage productieaantallen kon toen ook niet alles getest worden. Het duurde een half jaar tot een jaar voor daar alle problemen waren verholpen. Dat gebeurt vaker bij een nieuwe treingeneratie."

Inzet SNG

De NS heeft medio november vorig jaar de eerste SNG-stellen als proef ingezet, waarna de trein in december zijn vuurdoop kregen en definitief in de dienstregeling meereden. Momenteel rijdt het nieuwste paradepaardje tussen Den Haag - Haarlem en Leiden - Hoorn Kersenboogerd. In de loop van dit jaar zal deze inzet worden uitgebreidt naar meerdere trajecten door heel het land.

Eerder deze week werd bekend gemaakt dat de trein nog regelmatig last zou hebben van storingen. Uit onderzoek van de Telegraaf zou de trein vorige week vrijdag maar liefst acht keer gestrand zijn waardoor er 130 treinen hinder ondervonden omdat die vertraging opliepen of uitvielen. Ook zou de punctualiteit op de trajecten de laatste tijd lager liggen dan normaal.

Wijnand Veeneman, hoofddocent en onderzoeker vervoer aan de TU Delft, denkt dat de trein voldoende uitgetest is. "We zijn als consument gewend dat we bijvoorbeeld de 200.000e auto kopen, waar alle problemen al uit zijn. Die zijn helemaal doorontwikkeld tot in detail. Bij nieuwe treinen is dat niet zo."

De trein heeft na de bouw samen met drie andere treinstellen van het zelfde type testritten gereden op een speciaal testcircuit van 13 kilometer in Tsjechië. Hier zijn er volgens de NS in een aantal maanden ruim 40.000 kilometers afgelegd, wat gelijk staat aan ruim 3.000 rondjes. Daarnaast is de SNG Sprinter ook uitgebreid getest in de klimaatkamer in Wenen op de bestendigheid van warme en koude temperaturen.

Artikel gaat verder onder de foto
Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia)
Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia)

CAF: "Betrouwbare reputatie"

De Sprintertrein is gebouwd door het Spaanse bedrijf CAF. Deze is tijdens de aanbesteding voor de bouw van de nieuwe Sprinter naar voren gekomen. Dit is tevens ook de eerste keer dat de NS bij CAF een bestelling van 206 SNG Sprinters (waarvan 118 driedelig en 88 vierdelig) heeft lopen, waarvan er sinds december vorig jaar 88 extra treinstellen als aanvullende order zijn toegevoegd. Momenteel zijn er ongeveer 40 treinstellen geleverd.

Volgens Veeneman hoeft er niet te worden getwijfeld over de reputatie van de Spaanse treinbouwer of een nieuw 'Fyra-debacle': "De treinen die de NS bij CAF heeft gekocht liggen redelijk dicht bij de treinen zoals die in de catalogus staan. Maar het standaardmodel past niet op het Nederlandse spoor. Daarnaast kent Nederland bijvoorbeeld andere veiligheidsregels en veiligheidstechnieken", zegt Veeneman. Volgens hem heeft CAF een "betrouwbare reputatie" en zijn er in Europa geen treinbouwers meer "waar we ons druk over hoeven te maken".

Het ontwerp van de trein is afgeleid van CAF haar Civity-platform welke onder meer ook in Italië, Montenegro en Engeland ingezet wordt.

De problemen waarmee de tein te kampen heeft hebben volgens Veeneman enkel te maken met details die voor het gebruik in Nederland van toepassing is: "Het is heel vervelend als de deuren bijvoorbeeld niet goed sluiten waardoor de trein niet verder kan, maar dat is hoe het werkt met een beperkte oplage."

Volgens van Wee zijn tijdens de testritten niet alle fouten naar boven te krijgen: "Iets kan één op de tienduizend keer gebeuren, maar als je honderd keer test hoeft dat niet aan het licht te komen. Je kan alles tot elke prijs testen, maar dan zijn er weer klachten dat de treinen veel te duur zijn geworden." Zo bleek eerder deze week nog dat de treinen veel kuren vertoonde tussen Leiden en Hoorn Kersenboogerd.

De NS laat weten dat er op dat traject vier bovenleidingsloze bruggen zijn, en dat het omschakelen niet altijd perfect gaat."Daar zijn extra instructies voor gegeven". Ook lieten ze eerder weten dat ze al rekening hielden met kinderziektes in de SNG trein, en dat ze nog niet weten hoelang die aan zullen houden.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb