Nieuwe SNG Sprinter kampt met kinderziekten
De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) kampt met kinderziektes. Daardoor vallen deze treinen op de trajecten Den Haag - Haarlem en Leiden - Hoorn Kersenboogerd vaker uit dan gemiddeld. NS benadrukt dat problemen in de eerste maanden heel normaal zijn.
Sinds november rijden de eerste nieuwe treinen in de reizigersdienst. Aanvankelijk werden er slechts twee nieuwe treinstellen ingezet, en verliepen de eerste twee á drie weken probleemloos. Sinds december is de inzet geleidelijk uitgebreid en kampen de treinen zo nu en dan met kinderziektes. Dat bevestigt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen naar aanleiding van een bericht van de Telegraaf.
Problemen
Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel bij NS, legt uit dat iedere nieuwe trein last heeft van kinderziektes: "Uiteraard erg vervelend voor onze reizigers als zij net één of meerdere keren hinder hebben ondervonden. Daarom kijken wij samen met CAF goed naar de meldingen en pakken we zaken op. Soms is dat een technische oorzaak en soms ligt dat aan de afhandeling van een foutmelding. Ook moet je rekening houden met de infrastructuur. Op het traject Leiden - Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld vier stroomloze bruggen. In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven."
Het artikel gaat onder de foto verder
Uitval en stiptheid
De directeur zegt tevreden te zijn met de nieuwe treinen. Gemiddeld rijdt 87% van de nieuwe treinen stipt, terwijl dit bij Okhuijs vaak rond de 80% schommelt. Op de trajecten waar de SNG treinen rijden valt circa 4 a 5 procent van de treinen uit. Zo rijden de treinen sinds 4 februari rijden de treinen tussen Leiden – Hoorn Kersenboogerd. In januari reden er nog andere treinen en viel slechts 1 % van de treinen uit, in februari is dat opgelopen tot bijna 5% (om precies te zijn: 4,8%). Vooral tussen Hoorn en Hoorn Kersenboogerd valt de trein vaak uit.
Goede trein
In totaal worden de SNG treinen nu circa 3 maanden ingezet en hebben de treinen al ruim 600.000 kilometers in Nederland gemaakt. "Het is een goede trein, ik heb er vertrouwen in. We hebben er niet voor niets na de eerste bestelling van 118, nog eens 88 extra bij gekocht" benadrukt Okhuijsen. Het is de bedoeling dat de nieuwe Sprinters vanaf april ook gaan rijden tussen Zwolle - Assen en tussen Zwolle - Groningen. Vanaf juni staat Zwolle - Utrecht op de agenda, en per september Zwolle - Amsterdam - Den Haag.
Andere treinen
Dat andere nieuwe treinen in de regel ook last van kinderziektes hebben, klopt. Zo waren er bij de Flirt treinen (3e generatie Sprinters) problemen met de uitschuiftrede. Bij de instroom van de Sprinter Light Train (2e generatie Sprinters) waren er vooral veel software problemen. Daardoor werd de instroom destijds vertraagd en moest NS terug grijpen op oude treinen. Sindsdien heeft NS besloten om voor ieder nieuwe treintype een jaar lang een oude trein reserve te houden.
- Lees ook onze reportages over deze trein: De SNG Sprinter in beeld en De SNG Sprinter in aanbouw in het Baskenland
Foto's: Treinenweb
Bron: Treinreiziger