Definitief groen licht voor grensoverschrijdende verbinding Maastricht - Aken

De Duitse spoorweginspectie heeft definitief groen licht gegeven voor de grensoverschrijdende spoorverbinding van Arriva van Maastricht naar Aken. Hiermee zal na uitstel van ongeveer een anderhalve maand eindelijk op 27 januari de trein van Maastricht naar Aken kunnen rijden.

Aanvankelijk zou de tweede grensoverschrijdende spoorverbinding van Arriva al vanaf 9 december vorig jaar van start gaan. Echter bleek de toelating voor het Duitse spoor langer te duren dan eerder verwacht werd. Vorige week werd duidelijk dat de toelating niet lang op zich zou laten wachten. In de tussentijd konden reizigers gebruik maken van vervangend busvervoer.

Uiteindelijk zal van begin tot eind de volgende stations aandoen; Maastricht, Meersen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath, Aachen West en Aachen (Aken). In maar liefst 55 minuten rijdt deze trein naar zijn eindbestemming. Dit is iets sneller dan de directe lijnbus die er maar leifst een uur over deed. Voorheen moesten treinreizigers naar Aken een kwartier langer reizen en overstappen op twee stations.

“Ik ben enorm verheugd met deze directe verbinding tussen Maastricht en Aken. Een mooie stap voor alle reizigers”, aldus de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus.

Materieel

De bekende Flirt-trein die al enkele jaren het Limburgse landschap siert kent een aparte variant die speciaal geschikt is voor deze grensoverschrijdende verbinding. Voorzien van maar liefst drie rijtuigen in plaats van de gebruikelijke twee, zal deze trein straks een bekende vertoning worden tussen Maastricht - Heerlen en Aken. Ook is deze trein voorzien van loungebanken.

Het materieel is ook geschikt om in België mogen te rijden, tot aan Luik, echter heeft de Belgische overheid nog steeds geen goedkeuring gegeven voor toelating van het materieel. Volgens Arriva is nog niet bekend wanneer dit zal veranderen. “Betrokken partijen streven ernaar om de verbinding zo spoedig als mogelijk te laten starten. Uiteraard als daarbij aan alle eisen qua beveiliging en toelating is voldaan”, aldus de vervoerder.

Reiskosten

Op het gehele traject tot aan Aken is de OV-chipkaart geldig. Op alle stations in Duitsland heeft Arriva ook in- en uitcheck zuilen geplaatst. Reizigers met een NS-abonnement kunnen ook van hun reisproduct gebruik maken. Ditzelfde gold ook al voor haar andere grensoverschrijdende verbinding tussen Groningen en Weener ( - Leer).

Het tarief voor de reis is afhankelijk van de route. Tussen Aken en Herzogenrath geldt het tarief van de Aachener Verkehrsverbund (AVV) en voor grensoverschrijdend reizen wordt het Nederlandse tarief gehanteerd.

Foto: Patrick van Hattem
Een Flirt van Arriva in het Limburgse landschap. Dit is niet dezelfde trein die ook de grensoverschrijdende verbinding zal gaan exploïteren.  (Foto: Patrick van Hattem)