Eerste Sprinters Nieuwe Generatie (SNG) in Nederland
Vorige week zijn de eerste gloednieuwe Sprinters van het type SNG in Nederland aangekomen. In de nacht van 14 september en overdag op 23 september kwamen de eerste drie stellen het land binnenrollen. Voorlopig zal deze nieuwste aanwinst van NS eerst uitvoering getest worden. Vanaf de tweede helft van 2018 zullen de treinen naar verwachting in de reizigersdienst worden ingezet.
Eerder deze maand nam de NS officieel de laatste van 58 nieuwe FLIRT treinen in ontvangst. En de laatste trein is nog maar net geleverd en inmiddels begint de levering van de volgende treinserie: de Sprinter Nieuwe Generatie. Deze treinen zijn gemaakt door het Spaanse CAF, die totaal 118 treinstellen voor NS gaat fabriceren. Het gaat om 68 driedelige treinstellen en 50 vierdelige treinstellen.
Tests
In maart al rolde de eerste SNG uit de fabriekshal van CAF. Maar voordat de nieuwste treinen naar Nederland kwamen, is er eerst één trein naar het Tsjechische Velim gegaan. Daar ligt een testbaan waar veel Europese treinen eerst worden getest onder meer aan de hand van hun rijgedrag. Een andere trein is naar de klimaatkamer in Wenen gegaan. Daar is de trein getest op extreme temperaturen boven en onder het nulpunt. Nu deze testen zijn afgerond zijn de eerste drie treinstellen inmiddels overgebracht naar Nederland.
Geduld
Treinreizigers moeten nog wel even wachten voordat ze met de nieuwe treinen mee mogen. Want ook in Nederland zullen de SNG treinen eerst uitvoerig getest worden. De planning is dat de treinen vanaf de tweede helft van 2018 in de reizigersdienst instromen. De nieuwe treinen zorgen ervoor dat de zitplaatscapaciteit vanaf volgend jaar zal toenemen. Maar op termijn zullen de SNG treinen ook oude treinen vervangen. Zo is de SNG bedoeld als vervanging van bijvoorbeeld de eerste generatie Sprinters, de zogenoemde SGMm-treinen. Ook de oude dubbeldekkers (DDM-1/DDAR) zullen naar verwachting op termijn plaats maken voor deze nieuwe treinen.
CAF
Het is voor het eerst dat CAF een trein mag maken voor de Nederlandse Spoorwegen. CAF heeft de order weten te winnen door mee te doen met een aanbesteding. Daaraan deden ook andere fabrikanten mee, zoals Siemens. CAF heeft voor andere maatschappijen soortgelijke treinen gemaakt en duiden deze treinen aan met Civity. Italië is het eerste spoorbedrijf die treinen heeft besteld van dit type. Daarna de spoorwegen van Montenegro gevolgd, net als de spoorwegen van Letland. Groot-Brittannië heeft net als Nederland een reeks van dit soort type treinen besteld. De Civity die voor de NS gemaakt wordt is tevens aangepast aan hun eisen. Zo is de stuurtafel vergelijkbaar met het bestaande moderne sprinter-materieel
500 miljoen
De gloednieuwe treinen kennen een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. In Nederland zullen de treinen voorlopig echter niet sneller gaan rijden dan 140 kilometer per uur. Met de bestelling is circa 500 miljoen euro gemoeid.
Foto's: Koen Brouwer
Foto: Dennis te D.
Bron: Treinreiziger