[upd] Overbrenging nostalgische Benelux-trein op 14 juli

Na ruim 30 jaar in een loods in het Belgische Leuven te hebben gestaan keert de nostalgische Benelux-Hondekop 220.902 op 14 juli weer terug naar Nederland. Met het bereiken van deze mijlpaal zal de trein de komende periode eindelijk weer worden opgeknapt om als rijvaardig museum-treinstel dienst te doen bij de Stichting Hondekop.

Het treinstel is momenteel niet rijvaardig en de buitenkant is in slechte staat. Op 15 juni 2013 kondigde de Stichting Mat '54 Hondekop-Vier (inmiddels Stichting Hondekop) aan dat men de 220.902 uit België naar Nederland wil halen. In juli 2015 heeft de stichting dit treinstel van het Belgische spoorwegbedrijf NMBS overgenomen. Vanwege de toestemming om de trein over het spoor te slepen heeft het nog enige tijd geduurd voordat de trein in beweging ging komen.

Transport vanuit Leuven naar Roosendaal

Op 14 juli is het dan eindelijk zover: De overbrenging vormt een speciaal transport en vindt plaats met 40 kilometer per uur over het spoor. Vervoerder Captrain zal het transport van de trein onder zijn hoede nemen. Het vertrek uit Leuven is gepland om ongeveer 10 uur 's ochtends met als aankomst in Roosendaal tussen 14 en 15 uur. Hier zal de trein uiteindelijk eerst bij Spoorijzer Roosendaal (in de grote locomotievenloods) een korte periode een revisie aan het rem en loopwerk krijgen voordat de vrijwilligers van de Stichting Hondekop het casco van de trein in Amersfoort onder handen gaan nemen.

Achter de schermen heeft er de afgelopen periode ook intensief overleg plaatsgevonden met diverse partijen, waaronder ILT, DVIS en het Toerisme en Spoorpatrimonium (TSP) om het treinstel in Nederland geregistreerd en toegelaten te krijgen. Daarbij heeft ILT zich overigens zeer welwillend opgesteld. Het voormalige Belgische treinstel krijgt daarom een Nederlandse registratie.

Verheugd

Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Hondekop schrijft op de website van de stichting: "Het is geweldig dat we nu ook de Benelux- hondekop hebben, naast het bewaarde hondekoptreinstel voor de Nederlandse binnenlandse dienst. We gaan de Benelux-hondekop opknappen zodat hij weer inzetbaar is. We kijken er naar uit om, als vanouds, met deze trein over de spoorwegnetten van België en Nederland te rijden."

Het Historisch Patrimonium van de Belgische spoorwegen NMBS heeft gezorgd dat een Benelux-hondekop bewaard is gebleven na de buitendienststelling in 1987. Ik dank de Belgische spoorwegen en haar medewerkers voor de goede samenwerking om het treinstel over te dragen aan de Stichting Hondekop. Ook dank ik de Belgische spoorwegen voor het vertrouwen in de Stichting Hondekop om deze Belgisch- Nederlandse trein te beheren.”

De komst van het Beneluxtreinstel naar Nederland was nooit mogelijk geworden zonder het bemiddelende werk van het spoor-consultancybedrijf Q-rail en de Stichting Holland Spoor. "Zonder de grote inspanningen van deze twee firma's was het ons nooit gelukt het Benelux treinstel naar Nederland te krijgen. Wij zijn beide bedrijven daarvoor buitengewoon erkentelijk", aldus Paul van der Lugt.

De komst van het treinstel is medemogelijk gemaakt door het bemiddelende werk van het spoor-consultancybedrijf Q-rail en de Stichting Holland Spoor. "Zonder de grote inspanningen van deze twee firma's was het ons nooit gelukt het Benelux treinstel naar Nederland te krijgen. Wij zijn beide bedrijven daarvoor buitengewoon erkentelijk", aldus Paul van der Lugt.

Foto: Stichting Hondekop
De 220.902 buiten de werkplaats in het Belgische Leuven
Copyright: Stichting Hondekop (onder)