NedTrain start met modernisering Noorse intercity-treinen

Treinonderhoudsbedrijf NedTrain in Haarlem kan van start gaan met de modernisering van het eerste Noorse treinstel die afgelopen zondag in het land binnen is gekomen. De modernisering van de Noorse treinstellen is voortgekomen uit een aanbesteding die NedTrain gewonnen heeft.

De intercity-treinstellen van het type BM73 zijn eigendom van de Noorse Spoorwegen (NSB) en daarvan zijn er twintig stuks die gemoderniseerd zullen worden met een mid-life revisie. De NSB schafte de Class 7-treinen in 1999 en 2000 aan bij de Duitse treinproducent AdTranz, dat inmiddels overgenomen is door het Canadese Bombardier.

Modernisering

De modernisering van de twintig intercity-treinen uit Noorwegen betreft o.a. een volledige revisie van het in- en exterieur en de installatie van een nieuw reizigers-informatiesysteem, waar NedTrain laatste jaren al een hoop ervaring mee heeft opgedaan in de reizigerstreinen van de NS. Ook het omroepsysteem zal aan worden gepast.

Na een intensief offertetraject van enkele maanden, waarbij het Noorse spoorwegbedrijf onder meer een audit op de productie- en engineeringsafdelingen heeft uitgevoerd, is de keuze uiteindelijk op NedTrain gevallen, doordat zij een goede indruk kregen van de moderne productiefaciliteiten en de logistieke planning in de werkplaats in Haarlem.

Overbrenging

De treinen zullen per spoor via Zweden, Denemarken en Duitsland naar Haarlem gesleept worden, waar ze vervolgens worden los gehaald worden om vervolgens wielstellen worden getild. De Try-Out staat gepland voor in het najaar van 2014 en de serieproductie zal in 2015 plaats gaan vinden.

Het eerste treinstel met het nummer 9 is afgelopen zondag de Nederlandse grens bij Bad Bentheim over gegaan, gesleept door een G-1206 locomotief van Locon. Omstreeks 18:30 arriveerde het geheel bij de werkplaats van het Haarlemse NedTrain.

Bron: NedTrain / NS