NS zet stap ter vervanging van oude Sprinter-treinstellen

NS heeft vrijdag een nieuwe stap gezet in het traject voor de aankoop van de volgende generatie Sprinter-treinstellen. De nieuwe Sprinters moeten vanaf 2018 in dienst komen waarmee ze de eerste generatie Sprinters (SGMm) geleidelijk moeten gaan vervangen.

“De nieuwe Sprinters zullen gebaseerd zijn op bewezen technologie en de huidige standaarden in de industrie voor het bouwen van treinen. De nieuwe Sprinter bouwt daarbij voort op de ervaringen die zijn opgedaan met de eerste (SGM) en tweede (SLT) generatie Sprinters die zich inmiddels volop hebben bewezen. De nieuwe Sprinters worden nog weer comfortabeler en duurzamer voor de reiziger,“ aldus Wim Fabries directeur vervoer van NS Reizigers.

Nieuwe Sprinter
De nieuwe Sprinter is gericht op comfortabel en duurzaam vervoer van reizigers over relatief korte trajecten met veel stops (gemiddelde reistijd ca. 15 minuten). Net als de Sprinter SLT zal de nieuwe Sprinter transparant zijn, zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is in de trein bijvoorbeeld.

Zoals al eerder bekendgemaakt wordt de nieuwe Sprinter uiteraard weer rolstoeltoegankelijk, waarbij er ook een toilet beschikbaar is welke ook voor hen bedoeld is. Aan het interieur worden de nieuwste eisen gesteld en de trein wordt voorzien van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS.

’request for proposal'
Vanaf start de NS de zogeheten ’request for proposal’. Hierin kunnen de leveranciers tijdens deze fase hun offertes voor het bouwen van de nieuwe trein indienen aan de hand van de specificaties van NS. In het najaar worden de ingediende offertes beoordeeld. Hierna passen leveranciers hun offertes aan en dienen hun ‘best and final offer’ in. Door een zorgvuldig ingericht proces zorgt NS zo voor een gedegen inkooptraject.

Het is nog niet bekend hoeveel nieuwe Sprinters de NS wil gaan bestellen, en in welke lengte de treinen zullen worden gebouwd.

Intercities
De NS heeft aan intercities voorlopig geen gebrek. Tijdens de modernisering van de DD-AR treinen die als stoptrein reden worden zij nu geschikt voor intercitydiensten. Hiermee heeft de NS uiteindelijk 50 intercity-stellen in de dienst, wat ruim voldoende tesamen met VIRM-dubbeldekers, ICM (Koplopers) en getrokken reizigersmaterieel. 

Bron: Treinreiziger