Jaaroverzicht 2011: "Een veelbewogen jaar"

Het jaar 2011 was weer een veelbewogen jaar, naast dat er op het spoor ook weer één en ander gebeurd is, heeft Treinenweb ook weer een bijzondere stap gemaakt: De invoering van de nieuwe layout, met een grote uitbreiding van de informatie als gevolg. In dit jaaroverzicht nemen we je mee door heel het jaar 2011.

Nieuws

Hieronder vermelden we een selectie uit het nieuws met wat wij onder andere mee hebben gemaakt in de binnen- en buitenlandse spoorwegwereld. Voor een gedetaileerder overzicht verwijzen we je door naar de zoek-pagina.

Januari

Waar de winterse decembermaand van vorig jaar een hoop ellende op het spoor heeft achtergelaten, werd er in januari begonnen met de afwikkeling ervan. Zo werd bekend gemaakt dat er inmiddels gesloten werkplaatsen van NedTrain in Zwolle en Amsterdam (de Zaanstraat) weer open werden gesteld en werd er onderzoek gedaan naar een mogelijkheid om de getroffen reizigers te compenseren met o.a het zoutkaartje en de diverse compensatie-kortingen, wat ook het voorgaande jaar het geval was. Ook bleek Nederland niet het enige land in Europa te zijn waar de sneeuwval voor veel ellende had gezorgd, want ook in Engeland, Duitsland, Polen was het raak.

Verder was er halverwege deze maand op de Kijkhoek een tankwagon geladen met de brandbare stof ethanol in de brand gevlogen, de brandweer heeft met man en macht uiteindelijk het vuur kunnen doven, met het gevaar dat de tankwagen had kunnen ontploffen. ProRail heeft hierover vervolgens de noodklok geluid omdat zij niet precies wisten van de vervoerders hoe de chemische producten verdeeld zijn over de tankwagons. Ook werd er in deze maand een start gemaakt van de uitbouw van de Utrechtse stationshal. De eerste heipaal ging er namelijk in, welke de nieuwe aanbouw zal gaan dragen.

De maand werd afgesloten met het nieuws dat de OV-Chipkaart zeer makkelijk te kraken was. Met een simpel apparaatje voor de computer en een Windows programma zou iedereen in staat kunnen zijn om zwart te kunnen reizen, en hun saldo aan te kunnen passen. Zowel de NS als transactiebeheerder TransLink hebben beloofd actie te ondernemen om misbruik terug te dringen, met technische maatregelen.

Februari

De maand Februari begon met slecht nieuws voor de HSL-lijn, deze verkeert namelijk in financiële problemen. De lijn heeft al de jaren verlies gemaakt wat onder andere kwam doordat de eigenaar HSA te veel geboden heeft om van het HSL-spoor gebruikt te maken, ook het feit dat de HSL te laat opgeleverd werd, en dat de nieuwe V250 hogesnelheidstreinen nog niet in dienst waren speelde in de situatie mee.

Inmiddels werd er wel hard gewerkt aan het station van Zwolle. Deze kreeg namelijk een nieuwe tijdelijke traverse omdat vanwege de totale verbouwing van het station de bekende stationstunnel werd afgesloten, en komende jaren verbreed zal worden.

Ook werd in deze maand weer een probleem van de chipkaart blootgelegd, een gehackte en aangepaste chipkaart zouden de kaartautomaten kunnen laten 'crashen'. De kaartautomaten moesten worden voorzien van een softwareupdate om dit tegen te gaan.

Verder kreeg ProRail een nieuwe directeur waarmee we afscheid namen van Claudia Zuidwijk-Jacobs die Bert Klerk al enige tijd verving vanwege gezondheidsklachten. Marion Gout heeft aangegeven vanaf april het stokje over te gaan nemen.

In de wereld van het materieel veranderden ook enkele dingen. Zo kwam op 10 februari het Mat' 36 treinstel 252 weer terug in Nederland, om weer opgenomen te kunnen worden van de collectie van het Spoorwegmusem. Deze is afgelopen jaren gereviseerd in het Duitse Delitsch. Deze maand werd ook bekend gemaakt de de oude Bs stuurstand rijtuigen die de Beneuluxdienst hebben gereden gesloopt zullen worden. Een enkeling zal overblijven voor het Spoorwegmuseum.

Voor een grote groep Wadlopers was inmiddels een nieuwe bestemming gevonden. Een groot deel van de serie is vanuit Amersfoort naar Argentinie afgereisd, per boot. Dit gebeurde vanuit de haven van Antwerpen.

Maart

In het begin van Maart werd bekend gemaakt dat de Connexxion ging fuseren met Veolia. Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft toestemming gegeven voor de fusie, waarbij beide bedrijven wel hun eigen naam zullen behouden. Ook zat in deze maand de ProRail met zijn handen in het haar, vanwege de toenemende diefstal van koper. ProRail heeft de politie en beveiligingsbedrijven ingeschakeld om de diefstal die met 173% gestegen was de kop in te drukken. Door koperdiefstal kunnen namelijk op dat moment geen treinen meer rijden, wat een aanzienlijke schadepost met zich mee brengt.

Deze maand had een enorme tsunami ook veel ellende aangericht in Japan, naast dat er vele mensen hieraan zijn overleden, door de onverwachte vloedgolf en dat er vele mensen dakloos zijn geraakt zijn er ook diverse treinen met passagiers vermist geraakt.

De dekking van de OV-Chipkaart werd in de maand uitgebreid naar 100% dekking over het land. Enkele spoorlijnen zoals Connexxion hadden de kaart nog niet in gebruik, dat zou pas later gebeuren.

Verder kwam er veel ophef over de ontbrekende toiletten in de Sprinter-treinen. Minister Schultz heeft uiteindelijk  onderzocht of dit mogelijk was, waarna er beloofd werd om in 2015 alle treinen en toilet te bieden. Later is dit bijgesteld naar 2025, het begin van de nieuwe concessie, welke in 2015 zal beginnen.

April

De maand april begon met een nieuwe dienst op Treinenweb. TrainTracing, een systeem om online treinen te kunnen spotten op een digitale kaart. Echter bleek het om een 1-april te gaan waarin vele media in waren getrapt. IT-website Tweakers had vervolgens gezorgd in een overzicht met genoemde grappen dat Treinenweb ook genoemd werd, en met succes, een groot aantal bezoekers kwam op onze website af.

Wat geen grap was was dat op 3 april het station van Emmen Bargeres ging sluiten, vele fracties en actiegroepen hebben geprotesteerd vanwege de sluiting, maar dat mocht niet meer baten. Het vervangende station zal nu Emmen Zuid worden.

De NS kwam in het begin van deze maand ook met nieuwe abbonementen, deze zouden het aantrekkelijk moeten moeten maken om met de trein te kunnen reizen. Zo zijn bijv. ook weekend abbonementen bijgekomen om vrij te kunnen reizen in deze periode.

Opmerkelijk was dat er in het noorden van Nederland een stroomstoring is ontstaan, welke te wijtten was aan een ooievaar die door een ongeluk onder hoge spanning heeft gestaan in het transformator gebouw. De NS heeft zich ontfermd over het arme dier de schok ternauwerdood had overleefd, maar dat mocht niet baten. Een paar maanden later is deze helaas bezweken aan zijn verwondingen.

Een doorbraak was er deze maand op station Utrecht. Zo werd die nieuwe zonnecel-overkapping op spoor 11/12 geopend, welke een onderdeel is van de verbouwing van het hele stationsgebouw en -gebied van Utrecht.

De afloop van de maand april op Koninginnedag verliep dit jaar zonder problemen, nadat het treinverkeer vorig jaar stil werd gelegd nadat mensen aan de noodrem trokken en over het spoor liepen.. Extra agenten en bewakers waren door ProRail ingezet om de orde te handhaven. Mensen die het toch zouden presteren om te spoorwandelen zouden direct diep in de geldbuidel mogen voelen.

Mei

Het station van Veendam werd geopend, na 58 jaar reed er eindelijk weer een reguliere reizigerstrein over het traject tussen Zuidbroek en Veendam. Inmiddels werd er wel in deze maand nog een laatste noodkreet ten gehoren gebracht over de eerdere sluiting van station Emmen Bargeres. Maar dit heeft niet geleid tot een heropening.

Ook hebben de Duitse Spoorwegen (DB) en fabrikant Siemens een contract ondertekend voor een vervolg serie van de succesvolle ICE trein, deze gaat de ICX heten.

Ook de brug die de IJsselbrug tussen Zwolle en Kampen overspant heeft een naam gekregen. De rode brug heet vanaf nu de 'Hanzeboog'. Vanwege de aanleg van de Hanzelijn wordt ook het station van Zwolle opgeknapt. Het is wel nodig om het station komend jaar voor drie weken te sluiten. De ChristenUnie was het hier niet mee eens en eiste een noodstation. De gemeente Meppel was bang dat dit niet de capacteit van hun stad ten goede zou komen.

Vanwege de aanleg van de Hanzelijn werd er nog wel gepuzzeld voor een vlotte nieuwe dienstregliong voor in 2013.

Juni

'Het papieren treinkaartje zal in 2012 ten einde komen', kon minister Schultz vertellen. Vanaf dat moment is de OV-Chipkaart een verplicht vervoersbewijs. Een probleem ontstond er begin deze maand nadat er diverse verstoringen rond Amsterdam plaatsvonden, dit kwam o.a door een brandlucht in de Schipholtunnel. Het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol werd hierdoor erg gehinderd, hierdoor had de stichting 'Beter OV' ook enkele vragen aan ProRail.

Ook Arriva op de Merwedelingelijn kreeg deze maand versterking van drie nieuwe treinstellen om hun dienst te versterken. Een opmerkelijke gebeurtenis was in Belgie. Hier kreeg een amateur-machinist zonder rijbevoegdheid het voor elkaar om tot driemaal toe een reizigerstrein te besturen. 

Aan openingen van spoorlijnen was er deze maand duidelijk geen gebrek. Zo werden de sporen over de Hanzeboog volledig geopend, zodat het treinverkeer in beide richtingen over de mooie boogbrug bij Hattem de IJssel kan passeren. Hiermee is vanaf heden een eind gekomen aan de oude trouwe IJssel-hefbrug. Ook de spoorwegverbinding tussen Maastricht en Lanaken is na vele jaren weer opengesteld voor goederenvervoer.

Oud-minister Tineke Netelenbos was mening dat minister Schultz de HSL opnieuw moet aanbesteden, 'omdat ze er een potje van gemaakt zou hebben'. Uiteindelijk is dit niet gebeurd.

Eind deze maand raasde er een storm die het treinverkeer in heel het land op zijn kop zette. Hierdoor werd de dienstregeling flink door de war geblazen. Dit zorgde voor overbelasting van de NS-website, doordat vele reizigers hun reisadvies wouden opvragen.

Juli

'Het is verboden om te kijken naar de bouw-werkzaamheden' sprak een poster de reizigers in de stationshal van Utrecht Centraal aan. De poster die de stijl van CU2030, de informatievoorziening van de modernisering van het stationsgebied, aanmeette bleek uiteindelijk een grap te zijn waar CU2030 niks mee te maken had. Onbekend is gebleven wie de grappenmaker was.

Ook de plannen voor winkels in de verbreede reizigerstunnel van Zwolle zouden zijn afgeblazen, de reden zouden met het budget te maken hebben, en dat het technisch te ingewikkeld zou zijn. Wat in Zwolle niet doorging is in Utrecht wel door gegaan, hier heeft deze maand de nieuwe zaak Julia's zijn deuren geopend, hier kan men lekkere Italiaanse gerechten varieren van broodjes en diverse soorten pasta's ophalen en opeten.

Voor de treinspotters was het een groot gemis. De laatste ongemoderniseerde Koploper is van de baan gehaald voor modernisering. Dit was de 4240, welke in de Olympische Spelen huisstijl reed. Deze is in de normale kleurstelling weer op de baan gekomen na een flinke modernisering.

Bij Arriva werd het een machiniste duidelijk dat ook op het spoor steeksproefwijs gecontroleerd werd of machinisten niet met een slok op de cabine van een trein induiken. Hierop kreeg ze uiteindelijk op staande voet een ontslag nadat ze te veel had geblazen.

De geplande spooruitbreiding tussen Utrecht en Lunetten werd teruggestuurd naar de tekentafel, opmerkelijk was dat de aanlag al in vollegang bezig was. De reden was dat ze niet zeker waren of de sporenaanpassing niet zou leiden tot extra trillingen bij de huizen in de directe omgeving

Wat minder leuk was was dat er deze maand een serie aanslagen plaatsvonden in Noorwegen waar vele mensen aan overleden. De dader had eerst in een regeringsgebouw een bom laten doen afgaan, waarna hij op een eiland met een vakantiekamp vervolgens een bloedbad aanrichtte. Hierop werd besloten om het openbaar vervoer tijdelijk stil te leggen in Oslo.

Om de NS weer meer winterproof te kunnen maken werd er deze maand besloten dat de DDM-1 dubbeldekkers weer van stal zullen worden gehaald. Dit keer zouden ze de tractie krijgen van locs uit de  1700-serie i.p.v. uit de 1800-serie. Dit besluit werd genomen omdat de 1800-locomotieven het oudste zijn en dat daar teveel geld in gestopt zou moeten worden.

Dat niet alleen treinen over de Hanzebrug rijden, maar dat ook een fietser met gevaar voor zijn- en andermans eigen leven bleek halverwege deze maand. Een stuntpiloot haalde het nieuws nadat hij over de boven van de Hanzebrug een fietstochtje had gemaakt op een BMX-fiets. Dit zou in opdracht zijn geweest van een sportdrankfabrikant. ProRail heeft hierop met afschuw gereageerd en vrij snel daarna op provosorische wijze de toegang tot de boven afgeschermd met een hout en prikkeldraad constructie.

In China waren bij een ongeluk met hun HSL vele doden te betreuren nadat twee hogesnelheidstreinen op elkaar waren gebotst, de oorzaak zou wijtten aan een beveiligingsfout, blikseminslag en het falen van menselijke controles. Direct daarna is de Chineze staat een onderzoek gestart.

Augustus

In augustus heeft vervoersbedrijf Arriva de Nederlandse Staat voor de rechter gesleept doordat de NS korting kreeg op het gebruik van de HSL. Arriva zelf heeft ook tien jaar eerder een bod gedaan op de consessie van de HSL, die uiteindelijk niet doorging.

Een spook hield het station van Delft in de greep. Grappenmakers hadden in een van de torens van het Delftse station een spook opgehangen, bestaande uit lakens. De politie heeft het spook te kunnen weten arresteren, meldde de politie hierop. Het is onduidelijk wie deze grap uitgevoerd heeft gezien de deur naar de toren op slot zit, en NS alleen over de sleutel ervan beschikt.

Ook is halverwege deze maand de verbouwing van de stationshal van Utrecht Centraal van start gegaan. Al eerder is met gestart met de perrons, maar de stationshal is vanaf dit moment ook in een bouwput veranderd, een bouwpunt waar veel mensen nog hun weg moeten kunnen vinden naar de perrons zonder teveel overlast. Het gebied bij de toegang tot de Catherijne-toren en de Bloemist op de hoek van de toegang naar winkelcentrum Hoog Catherijne is als eerste deels afgesloten om het nieuwe stationsgebouw er te kunnen realiseren. In 2015 moeten de werkzaamheden aan de stationshal door aannemer Besix afgerond worden.

Omdat de Valleilijn van Connexxion dit jaar 5 jaar bestaat heeft de vervoerder tussen Amersfoort en Ede-Wagening een stoomtrein van de VSM een dagje heen en weer laten pendelen voor de reizigers.

Om over geschiedenis te spreken, kon het Spoorwegmuseum het jubileum vieren van de stoomlocomotief 3737 die deze op 29 augustus 100 jaar bestond. Ook werd na meer dan 25 jaar de spoorlijn tussen Argentinie en Uruguay weer in gebruik genomen. Een aantal oude Wadlopers die voorheen in het noorden van ons land hun diensten reden, zijn nu op dat traject ingezet. Deze treinstellen zijn licht verbouwd, waar er plannen liggen om er een derde tussenbak in te plaatsen.

September

De OV-Chipkaart lijkt Nederland steeds verder te veroveren. Zo werd er aan het begin van september bekend gemaakt dat de studenten vanaf begin volgend jaar ook in- en uit moeten checken. Voorheen was het niet verplicht, gezien ze gratis kunnen reizen door de weeks, of in het weekend.

De verbouwing van station Breda zal door Balast Nedam en Hurks worden gereeliseerd, liet de NS weten, en de sloop van de oude IJsselbrug bij Zwolle en Hattem is begonnen. In het materieelpark van de NS werd ook gesnoeid, veel Mat'64 treinen werden naar de sloop gebracht, en ook de Vrijheidstrein (Plan-T 521) heeft het niet mogen ontgelden.

Uit een petitie in Gelderland is gebleken dat er massaal handtekeningen geplaatst zijn voor toiletten op de Gelderse spoorlijnen. Het station van Utrecht heeft deze maand ook last gehad van enkele verstoringen door een sein- en stroomstoring. Deze waren gelukkig van korte duur.

Oktober

Dit was de maand van de plaszak, een idee van de NS welke nog in de conceptface uit was gelekt, waarbij reizigers in de SLT-sprinter tijdens een tussentijdse stop wegens een defect alsnog hun behoefte kunnen doen. Het idee werd uiteindelijk ver buiten Nederland uitgelachen, en werd het de lach van de dag wat zelf uitmondde tot een 'trending topic' op Twitter. Er is zelfs besloten om het woord te nomineren voor 'Woord van het Jaar'. Ook werd door de NS het interieur van de nieuwe DDZ-trein gepresenteerd, gezien de voormalige DD-AR treinen nog steeds in revisie zijn werd het bij een schets gelaten. Ook werd de nieuwe naam bekend gemaakt: NID, wat staat voor Nieuwe Intercity Dubbeldekker. Op spoorwegforums fronsten vele treinfanaten hun wenkbrauwen over de de nieuwe afkorting.

Milieu-organisatie Greenpeace maakte een rel in deze maand, doordat ze een atoom-transport bij Borselle wouden onderbreken door het spoor te vernielen. Hunzelf waren van mening dat dit geen kwaad kon. Ze wouden uiteindelijk een speciale actie-ballon laten opstijgen op het moment dat de trein het spoor zou passeren, maar bij de installatie van het systeem werden enkele mileuactivisten op heterdaad aangehouden toen ze 'met de rails aan het knoeien waren'. Diverse politieke partijen hebben woedend gereageerd, gezien dit levensgevaarlijk had kunnen aflopen.

Een moment supreme voor de inwoners van Bodegraven: In het weekend van 22 oktober zou een kilometer lange werktrein uit Oostenrijk tijdens een buitendienststelling van een week een paar kilometer aan spoor vernieuwen, zonder dat de rails los hoeft te worden gemaakt. Treinenweb zelf heeft uiteraard ook hier een kijkje genomen en een unieke fotoreportage gemaakt. De werkzaamheden hebben tot een hoop kijkers geleid welke de werkzaamheden konden aanschouwen vanaf een tribune welke door ProRail op was gezet.

De oktobermaand eindigde met een ingrijpende verandering voor de reizigers die de Utrechtse stationshal aandoen: het 22-jaar oude trouwe blauwe bord welke de vertrektijden toonde is weggehaald en vervangen door een nieuw digitaal bord. Op zijn laatste dag werd in de middag nog een afscheidsceremonie gegeven waar ook veel pers en media bij betrokken waren. Het bord waar bovendien voor het behoud ervan was gestreden door initiatiefnemer Iwan Verrips is uiteindelijk door het Spoorwegmuseum overgenomen, welke deze in het volgende jaar in de hal van het museum op wil hangen. Uiteraard willen ze dan het klapperende geluid van de lamellen weer laten horen.

November

Slecht nieuws voor de Friese Stoomtreinmaatschappij. De organisatie heeft failissement aan moeten vragen omdat ze door het lange opzetten van de stichting veel verlies hebben geleden. Zo heeft de inbouw van ATB in de locomotieven vertraging opgelopen, en konden ze uiteindelijk de spooraansluiting niet meer betalen. Inmiddels is er een doorstart aangevraagd...

Een unicum vond er plaats in Amersfoort en Apeldoorn. Hier kwamen alle acht nog bestaande locomotieven uit de 1200-serie bijeen voor een parade. De locomotieven zijn dit jaar 60 jaar geleden in dienst gekomen, en dit liet de NVBS-stichting niet zomaar voorbij gaan. In samenwerking van diverse organisaties zoals musea's, de NVBS en ProRail is deze unieke parade uitgevoerd die veel toeschouwers trok en zelfs een item in het avondjournaal haalde. Ook Treinenweb was hierbij en heeft een prachtige fotoreportage met verslag samengesteld.

Ook een vervelend incident was er voor Denemarken, de nieuwe IC4-treinstellen van AnsaldoBreda waren aan de kant gezet, De trein zat al vol kindeziektes, maar het feit dat de trein een beveiliging negeerde en dus door een rood sein reed deed Denemarken de treinen aan de kant doen plaatsen, totdat Ansaldobreda de oorzaak gevonden en verbeterd heeft.

Ook werd er aan het einde van deze maand de Woerdense machinist Sjaak RIjke ontvoerd tijdens een vakantie in Mali. Terreurorganisatie Al Queada zou achter de ontvoering zitten. Tot op heden is Sjaak nog steeds vermist.

Aan het eind deze maand werd de eerste VIRM voorzien van een nieuwe verbeterde tractieinstallatie en een OBIS-reisinformatiesysteem de werkplaats van Amsterdam uitgereden. Komende tijd zullen er meerdere oudere VIRM's worden omgebouwd zodat ook hier gratis draadloos internet in mogelijk is.

December

Het begin van deze week werd bekend gemaakt dat treinenbouwen Alstom voor Italie een serie nieuwe hogesnelheidstreinen gaat leveren. De trein zullen bestemd zijn voor de Italiaanse spoorwegmaatschappij Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV). 

Over nieuwe treinen gesproken, de nieuwe tweede DDZ-trein welke voorheen de DD-AR was heeft ook een proefrit achter de rug gehad, nadat een maand daarvoor de eerste gesignaleerd werd.

Ook werd op 11 december de dienstregeling van 2012 van kracht. In deze dienstregeling zou de sneltrein-formatie definitief geschrapt worden, zodat er bij de NS alleen stoptreinen, sprinters en intercities zijn.

Dat er sneeuw zou komen werd deze maand voorspeld, echter veel sneeuw viel er niet. De NS heeft inmiddels alles al uit de kast getrokken om een zorgeloze winter door te kunnen brengen op het spoor. Extra sleep-locomotieven zijn op diversde stations geplaatst om gestrandde treinen snel op te kunnen halen en weg te slepen. Wel werd er veel sneeuw voorspeld, wat echter niet kwam. De NS had hiervoor al wel plannen om zijn dienstregeling aan te passen en treinen te schrappen. Op advies van 'Beter OV' is dat uiteindelijk niet gebeurd. Het verwachtte pak sneeuw bleef achterwege.

Treinenweb

Een grote verandering in dit jaar was de ingebruikname van de nieuwe layout in september, welke inmiddels al enkele updates en aanpassingen over zich heen heeft gekregen met nieuwe mogelijkheden en aanpassingen.

In het begin van 2011 namen we afscheid van onze redacteur Colin, en konden we dit jaar Marijn en Koen verwelkomen als teamlid welke regelmatig ook eens wat artikelen en informatie op de site plaatsen. Ook hebben we om flexibeler te zijn de videoreportages het hef in eigen handen genomen, om vanuit onze eigen montagestudio zelf interessante videoreportages te plaatsen. Zo zijn we dit jaar o.a naar het Spoorwegmuseum gegaan, en hebben we een leuke compilatie gemaakt van videobeelden langs het Nederlandse spoor.

Ook zijn er dit jaar weer tal van interessante reportages online gekomen, waaronder het nieuwe station van Veendam, de mega-operatie in Bodegraven waar het spoor werd vernieuwd door een reuzachtige lange werktrein, en uiteraard de 1200-loc reunie waar maar liefst alle 8 locs uit de 1200-serie aanwezig waren.

Wat 2012 ons brengt...

We hebben immers geen glazen bol en we weten natuurlijk niet wat er allemaal gaat gebeuren. Zo is het afwachten of de V250-treinen van de NS HiSpeed eindelijk in dienst gaan komen, en hoeveel treinen uit de Mat'64 serie zullen gaan verdwijnen. Dat is allemaal afwachten.

Wel kunnen we vertellen dat de ontwikkelingen op Treinenweb niet stil zullen liggen. Er wordt inmiddels gewerkt aan een inzet-systeem welke aan zal geven wat voor materieel er in de dienstregeling ingezet zal worden, en komt er een overzicht waar de afkortingen uit het spoorjargon benoemd en omschreven zullen worden. De verwachting is dat dit medio januari online zal worden geplaatst.

Tot slot wensen we jullie allemaal een fijne, gezonde en vooral veilige afsluiting van het jaar, en we zullen jullie uiteraard in 2012 ook weer voorzien van nieuws.

Op naar een nieuw nieuwsjaar.... Proost...