Terugblik op 2010: Een jaar met veel gebeurtenissen

Afgelopen jaar is er weer veel gebeurd op en langs het spoor. Positieve momenten hebben hun plaats gevonden zoals de gigantische operatie waarbij de nieuwe IJsselbrug tussen de oevers van Zwolle en Hattem werd gelegd, maar ook minder leukere momenten zoals de treinramp in het Belgische Halle welke het leven liet aan tientallen mensen.

In dit nieuwsitem blikken we terug op diverse momenten wat er dit jaar allemaal gebeurd is:

Jaaroverzicht nieuws

In januari hadden de NS en de ProRail nog last van enkele stuiptrekkingen als gevolg van de winterproblemen die in de maand daarvoor ontstond vanwege de strenge winter waarbij sneeuw en ijzel een grote rol speelden. Hierdoor vroren wissels vast, vielen treinen toen uit en was ProRail genoodzaakt om een tijdelijke dienstregeling in te zetten met minimale inzet van treinen.
Ook verliep de introductie van de OV-chipkaart voor studenten niet voorspoedig, waardoor studenten hun kaart niet makkelijk actief konden krijgen.

In februari kwam een groot probleem aan het licht over de veiligheid van het  Belgische beveiligingssysteem op het spoor. Vlakbij het Belgische Halle botsten namelijk twee treinen op elkaar waarbij 21 doden bij te betreuren waren en vele slachtoffers. Dit was meteen ook één van de grootste treinrampen in de Belgische geschiedenis. Vanwege het ongeluk welke veroorzaakt zou zijn door het verouderde veiligheidssysteem volgden de maanden erna regelmatig diverse stakingen van het NMBS peroneel om te pleitten voor een betere versie. In Alphen a/d Rijn werd tevens de nieuwe voetgangerstunnel ingebruik genomen, welke een stap moet zetten door het beter verbinden van de achterliggende wijk met het centrum, voorheen moest men gebruik maken van een spoorwegovergang

In maart werd bekend gemaakt dat vervoersbedrijf Arriva door het Duitse vervoersbedrijf DB werd overgenomen. Ook deze maand werd het treinverkeer tussen Utrecht en Geldermalsen en Utrecht en Driebergen-Zeist enkele dagen ontregeld door brand in een onderstation welke de stroom levert naar de bovenleiding. Gelukkig heeft dit niet voor grote problemen geleidt, maar de getroffen energievoorziening is wel flink gehavend. Het treinverkeer naar Schiphol had het in deze maand ook erg lastig. Door wisselstoringen lag het treinverkeer er enkele keren stil waardoor de luchthaven enige momenten niet per trein bereikbaar was, hierdoor hebben reizigers hun vliegtuig zelfs moeten missen. Ook was eindelijk het eerste intercity-treinstel bij de NS in dienst gekomen waar draadloos internet in mogelijk was.

In april werd er in het Nederlands Spoorwegmuesum in Utrecht een expositie geopend, deze tentoonstelling bestond uit een groot aantal koninklijke rijtuigen uit diverse landen. Ook Nederlands Koninklijk rijtuig SR10 was te gast om een half jaar lang tentoongesteld te worden, maar moest na enkele dagen alweer hals over de kop met de koninklijke familie naar Denemarken toe, omdat het vliegverkeer in Europa grotendeels stil lag vanwege een as uitstoot van een vulkaan op IJsland. Door het stilleggen van de luchtvaart heeft NS HiSpeed een enorme omzet gehaald doordat veel reizigers ervoor kozen om met de trein te reizen in plaats van het vliegtuig. Het reizen op Koninginnedag viel in de middag in duigen, net als een aantal jaar geleden, diverse mensen trokken aan de noodrem en liepen vervolgens over het spoor waardoor het onverantwoord was om het treinverkeer rijdende te houden met als gevolg dat treinen uitvielen en flink vertraagd waren

De maand mei begon met een grote operatie met betrekking op het Hanzelijn project waarbij het spoor vanaf Lelystad naar Zwolle doorgetrokken zal worden. Met een week vertraging werd uiteindelijk de nieuwe IJsselbrug op zijn plaats gebracht. Dit was niet een simpele klus dat in een nacht geklaard zou kunnen worden, mede omdat het brugdek met maar liefst een lengte van enkele honderden meters vanaf de wal vervolgens op pontons werd gebracht om daarna met hijskranen op zijn plek te worden gehangen. Gelukkig kon het treinverkeer geen hinder ondervangen van deze hele operatie.

In juni werd er bekend gemaakt dat het papieren treinkaartje voorlopig nog geldig zal blijven, de reden ervan was dat het gebruik van de OV-chipkaart nog steeds vrij omslachtig werkt als men via meerdere vervoersbedrijven gaat reizen. Je zou dan bij het ene vervoersbedrijf uit moeten checken waarna je bij de andere weer in moet checken. Onbekend is wanneer het papieren treinkaartje eruit gaat.
Ook deze maand is na een paar jaar het station van Harlingen Haven weer open gegaan. Dit station is in 2009 tijdelijk buiten dienst gesteld omdat de waterkering in het stationsgebied flink aan werd gepast.

In juli werd het treinverkeer tussen Amersfoort - Apeldoorn - Barneveld stilgelegd door een opmerkelijke brand. Door problemen met de rem van een goederentrein met auto's brandde er een treinwagon uit. De wagens van het type Audi die vervoerd werden raakten total-loss en de wagon werd aan de westzijde van het station van Amersfoort geparkeerd. Ook werd er bij Lelystad een 'aanslag' op het spoor gepleegd, onbekenden hadden over een lengte van anderhalve meter een spoorrails vernield met een snijbrander. Volgens ProRail had dit kunnen leiden tot een ontsporing welke grote gevolgen kon hebben. Ook raakte deze maand de bovenleiding van de Schipholtunnel beschadigd, waarbij het herstellen maanden kon duren.

Wat opmerkelijk was in augustus was een onderhoudstrein van Spenodie  midden in de nacht in Stavoren een enorme ravage op het dorpsplein aanrichtte. De trein waarop mensen zonder goede baanvakervaring zaten schoot midden in de nacht door het stootjuk heen op volle snelheid, en ramde hierbij een watersport winkel welke volledig vernield werd. Het bedrijf Spoorflex welke de medewerkers regelde voor het bedrijf Speno raakte vervolgens failliet. De Inspectie van vers en Waterstaat startte hier een groot onderzoek om omdat er vele fouten zijn gemaakt door Speno zowel het inmiddels failliette Spoorflex.

In september werd er gestart met een vervolgproef van "Elke Tien Minuten Een Trein". Hierbij werd er tussen Amsterdam en EIndhoven zonder spoorboekje gereden waarbij er elke tien minuten een trein vertrekt. Enkele weken nadat de proef begon regende het al klachten bij de NS en het OV-Loket. De klachten hadden met name te maken met overvolle treinen. De NS meldde dat dit om incidentele problemen zou gaan. Ook werd de Schipholtunnel deze maand weer geopend nadat er in juli een bovenleiding vernield werd. De reden van de ravage die aan werd gericht werd ook snel duidelijk en bleek zelfs opmerkelijk te noemen: Een eend zat vast tussen de trein en de stroomafnemer.

Op zondag 10 oktober besloot de NS een proef te houden met een speciale winter-dienstregeling. Deze dag reden de treinen rijden niet de gebruikelijke trajecten, maar pendelden ze tussen de grotere stations. De kans dat verstoringen onder extreem winterse omstandigheden kunnen volgen tot kettingreacties op andere trajecten, zou ene stuk kleiner moeten zijn. Ook heeft er deze maand als proef een ICE3-treinstel een ritje door de kanaaltunnel gemaakt. In 2012 wil de Duitse DB een dienst exploiteren van Frankfurt naar London. Verder kwam de Syntus in opspraak doordat het een chaos was in de Achterhoek, zo was er materieeltekort, was de informatie verstrekking naar de reizigers onvoldoende en lag het spoor tussen Arnhem en Winterwijk er vaak uit vanwege storingen.

In november kwam ProRail flink in opspraak nadat een brand in de verkeersleiding het treinverkeer rond Utrecht flink ontregelde. Ruim vierentwintig uur was het treinverkeer in het hart van het land ernstig gestremd omdat de treindienstleidingspost niet bediend kon worden. Vele reizigers kwam hierdoor vast te zitten in treinen of konden geen kant meer uit op het station van Utrecht.
Hierop kwam zelf het idee ven Christenunie om de ProRail maar weer onder te willen brengen in de Rijkswaterstaat. ProRail heeft zelf gezegd dat ze hun zaken zouden gaan verbeteren. Goed nieuws was dat de NS de PIN=pas skimmers te vlug af is door op elke automaat een voorzet-gleur te plaatsen. Deze is vorig jaar op alle automaten ingebouwd, en heeft hierbij zijn vruchten afgeworden. Zo heeft de NS hierdoor geen meldingen meer gehad van skim-praktijken waarbij criminelen de pinpassen van anderen kunnen kopieëren.

De maand December was om kort te zeggen een rampzalige maand voor ProRail, als de NS als voor de reizigers. Dezelfde problemen als vorig jaar kwamen weer naar vanuit de lucht naar beneden vallen en begonnen al op pakjesavond. Door de sneeuw waren opnieuw vele wissels niet meer bedienbaar waardoor de dienstregeling rond Utrecht en Amsterdam wederom weer verstoord werd. De oorzaak bleek volgens spoortechniek-bedrijven te maken hebben met de wissels welke verouderde wisselverwarming hadden die jaren over zijn tijd heen was. ProRail zelf kon diezelfde maand melden dat ze al van plan zijn om een hoop wissel te verwijderen om het spoor beter gangbaarder te maken en ongevoeliger voor storingen. Dit vervangproject zou t/m 2013 gaan duren.
Later deze maand vielen bijna alle nieuwe SLT-Sprinters uit vanwege het winterweer waar de treinen niet tegen opgewassen zijn. Ook ander NS-materieel viel uit waardoor ze genoodzaakt waren om de dienstregeling rondom kerst aan te passen. De politieke oppositiepartijen waren woende op de NS zowel als ProRail over het wederom falen van de treindienst in de winter.
Ook werd de NS uiteindelijk verplicht gesteld om voor 2015 toiletten in de SLT-Sprinters in te bouwen, hierover is een lange discussie geweest door zowel de FNV, als ROVER als de politiek. De NS heeft hierop besloten de komende levering van SLT-treinstellen te annuleren.
Ook is deze koude maand de film Unstoppable in de bioscoop uitgekomen, in deze film slaat een met chemicaliën geladen goederentrein op hol.
Ook werd bekend gemaakt dat Arriva vanaf het begin van 2011 de OV-Chipkaart ook op hun spoortrajecten zal toelaten. Mensen kunnen dan ook op de stations welke onder de vlag van Arriva vallen kunnen in- en uit checken.

Jaaroverzicht Treinenweb

Afgelopen jaar heben we alom jullie weer voorzien van het aller laatste nieuws en uiteraard willen we ook terugblikken op de ontwikkelingen van Treinenweb dit jaar.

In Januari maakten we kennis met Colin, die inmiddels al ruim honderd nieuwsberichten geplaatst heeft als versterkend crewlid. Dankzij hem is er ook een samenwerkingsverband tot stand gekomen waarbij de site ook voorzien kon worden van mooide video-reportages. Zo mochten we in juni samen een dagje met NS-conducteur Ad de Zwart gaan reizen om het reilen en zeilen van een conducteur in beeld te kunnen brengen.

Ook dit jaar is onze site weer flink doorontwikkeld zodat video-reportages nu ook een betere plek krijgen op de site. Een RSS-feed hebben we ook geintroduceerd, en een directe koppeling met Twitter kunnen realiseren zodat de mensen die ons op Twitter volgen ook direct op de hoogte zijn van het laatste nieuws wat wij publiceren.

Afsluiting

Nu zijn we aan het eind gekomen van het jaarlijkse nieuwsoverzicht. Uiteraard zullen we in 2011 weer volop nieuws blijven plaatsen, foto en video -reportages maken en de site blijven uitbreiden. Ook een mooi vooruitzicht is dat we in het begin van het nieuwe jaar de nieuwe site online zullen plaatsen. Deze site zal zeker een stuk overzichtelijker worden, uitgebreider en nog veel informatie bevatten als eerst.
Zeer binnenkort hopen we jullie een tipje van de sluier te kunnen laten zien waarna een definitieve lancering zich niet lang meer zal laten wachten.

Bij deze willen we jullie bedanken voor jullie bezoek in het afgelopen jaar, en wensen je een gelukkig nieuw(s)jaar toe.
Op naar wat 2011 ons zal brengen.....