Drie ingenieursbureaus starten grootschalig herstel van HSL-viaducten

De Eurostar die voorlopig met aangepaste snelheid over een deel van de HSL-Zuid moet rijden. (Foto: Rob Dammers / CC BY 2.0)
De Eurostar die voorlopig met aangepaste snelheid over een deel van de HSL-Zuid moet rijden. (Foto: Rob Dammers / CC BY 2.0)

Drie ingenieursbureaus – Arup, Movares en Arcadis – bundelen hun krachten met ProRail voor het herstel van negen viaducten op de HSL-Zuid. Afgelopen dinsdag ondertekenden de partijen een raamcontract ter waarde van 25 miljoen euro. De samenwerking richt zich op het oplossen van structurele problemen en het verbeteren van de veiligheid op de hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid kampt al enkele jaren met schade aan spoorviaducten, verzakkingen en verschuivingen van de spoorbaan. Beheerder Infraspeed stelde uit veiligheidsoverwegingen tijdelijke snelheidsbeperkingen in, waardoor treinen op bepaalde trajecten niet meer met de maximale snelheid van 300 kilometer per uur kunnen rijden. Op sommige plekken was de snelheid zelfs beperkt tot 80 km/u. Het herstel van de viaducten is essentieel om deze problemen te verhelpen.

Gespecialiseerde bedrijven

ProRail selecteerde bewust drie gespecialiseerde bureaus die erkend zijn voor het ontwerpen van spoorviaducten en hogesnelheidslijnen. Arup neemt daarbij een coördinerende rol op zich, wat uniek is voor een ProRail-project. Volgens tendermanager Barend Klinge garandeert dit een integrale aanpak van het ontwerp, veiligheidsmanagement en het bewaken van het proces.

De werkzaamheden richten zich op negen viaducten tussen Hoofddorp en Leiderdorp, waaronder de Bennebroekerweg, Venneperweg en Rijnlanderweg. De meest zuidelijke viaducten krijgen als eerste aandacht, zodat de reistijd op de HSL-Zuid zo snel mogelijk kan verbeteren. Het contract biedt ook ruimte om andere onderbouwproblemen aan te pakken indien nodig.

Einde herstel mogelijk in 2031

Met de ondertekening van het contract begint een nieuwe fase voor de HSL-Zuid. ProRail streeft ernaar de viaducten weer geschikt te maken voor de oorspronkelijke snelheid, waardoor voor de komende 80 jaar geen groot correctief onderhoud aan de onderbouw meer nodig zou zijn. In augustus van dit jaar werd bekend gemaakt dat het herstel van tien viaducten op het traject kan volgens schattingen wel een half miljard euro kosten waarbij het herstel nog wel tot 2031 zal duren. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs aangekondigd juridische stappen te willen nemen tegen de bouwers van de HSL.