NS laat minder treinen rijden op HSL rijden vanwege snelheidsbeperking
De NS heeft het besluit genomen om in juni de dienstregeling van de treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) aan te passen. Op dit traject zijn eerder een aantal snelheidsbeperkingen opgelegd vanwege scheurvorming aan bruggen en viaducten.
Vanwege de scheurvorming aan de infrastructuur lopen treinen standaard een aantal minuten vertraging op. Een oplossing voor deze problemen verwacht spoorbeheerder ProRail op korte termijn niet. Pas aan het einde van 2025 zal er door ProRail worden begonnen met de aanpassing van de bruggen en viaducten.
Snelheidsbeperking
Om de dienstregeling betrouwbaarder te maken, worden de snelheidsbeperkingen en de daarbij horende rijtijden in de dienstregeling verwerkt. Daarnaast worden de treinen beter over het uur verdeeld, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten. In de huidige dienstregeling zitten treinen elkaar door de snelheidsbeperkingen snel in de weg, waardoor een kleine vertraging makkelijk groter wordt. Deze 'vervolgvertraging' moet volgens NS met de nieuwe dienstregeling minder worden.
Door het aanpassen van de dienstregeling kunnen ook internationale treinen naar Brussel, Londen en Parijs beter op tijd rijden. In de huidige situatie rijden ze door de snelheidsbeperking vaak met vertraging de grens over. Tussen Breda - Rotterdam en Rotterdam - Amsterdam blijven vier treinen per uur rijden, naast de Eurostar-treinen.
Trein minder
In februari kondigde NS aan dat er op de HSL één trein minder per uur rijdt tussen Breda en Amsterdam. Dit blijft nodig vanwege de snelheidsbeperkingen en omdat NS vooralsnog minder nieuwe ICNG-treinstellen geleverd heeft gekregen dan verwacht. Met meer treinen op de HSL kan de vertraging te groot worden.