NS en DB: Vanaf 2025 rechtstreekse trein naar München
Vanaf 2025 willen NS en Deutsche Bahn een dagelijkse rechtstreekse ICE-trein laten rijden van Amsterdam naar München. De spoorbedrijven zien dat de reizigersbehoefte naar deze stad de komende jaren groeit.
De trein rijdt via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart en maakt grotendeels gebruik van het Duitse hogesnelheidsnetwerk. De nieuwe verbinding komt in de plaats van de huidige rechtstreekse verbinding naar Basel. Reizigers naar Basel kunnen gebruik maken van de rechtstreekse nachttrein of overdag reizen via een overstap in Mannheim.
Belangrijk knooppunt
Het station München is een belangrijk knooppunt voor verdere treinreizen naar de Alpen en Zuid-Europa. De nieuwe rechtstreekse verbinding krijgt een reistijd van ongeveer 7 uur. Zo’n 30 minuten sneller dan de huidige verbinding met een overstap. De trein vertrekt iedere ochtend vanaf Amsterdam Centraal en rijdt via Utrecht en Arnhem richting Duitsland.
De snelste verbinding naar Basel houdt ongeveer - met de overstap op Mannheim - dezelfde reistijd van ongeveer 6.30 uur. Deze trein vanuit Mannheim rijdt ook door naar Zürich. Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt af van de verdeling van de capaciteit door de netbeheerders in Duitsland en Nederland die in augustus plaatsvindt.
Geen directe verbinding naar Basel
Vanaf 16 juli zal de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Basel niet meer rijden. Vanwege langdurige werkzaamheden in Zuid-Duitsland is er vanaf deze zomer geen treinverkeer mogelijk tussen Frankfurt en Basel. De laatste rechtstreekse ICE-trein naar Basel vertrekt daarom op 15 juli 2024 vanuit Amsterdam.
Dit betekent dat Nederland vanaf de zomer voorlopig verstoken lijkt te zijn van een directe verbinding met Zwitserland.