SBB bestelt vijf extra Giruno hogesnelheidstreinen bij Stadler

 (Foto: Dario Häusermann)
(Foto: Dario Häusermann)

De Zwitserse vervoerder SBB bestelt vijf extra Giruno-hogesnelheidstreinen bij Stadler voor de geplande uitbreiding van zijn internationale diensten naar Italië.

Net als de 29 Giruno-treinen uit de eerste serie zullen ook de treinen volledig in de productiefabriek in Bussnang, Zwitserland, worden vervaardigd. De Giruno, ook door Stadler de SMILE genoemd, is de eerste hogesnelheidstrein in Europa die geheel drempelvrij en laagvloers is ontworpen.

Stijging van vraag naar treinreizen

De vraag naar treinreizen tussen Zwitserland en Italië is de afgelopen jaren gestaag gestegen. Dit succes heeft het Italiaanse Trenitalia en SBB aangemoedigd om samen te werken om het internationale aanbod nog aantrekkelijker te maken en verder uit te breiden, en met name op de Gotthard-lijn. Hiervoor zijn vijf extra treinstellen nodig die aan het eind van 2025 door Stadler worden geproduceerd. Het gaat om de afroep van een optie in het eerder getekende contract.

Giruno voor SBB

De bestaande 29 Giruno's zijn in 2014 besteld en in 2021 geleverd. De treinstellen rijden nu tussen Bazel/Zürich naar Lugano/Milaan en verder naar Genua, Bologna en Venetië. In 2022 zijn zeven extra Giruno-treinen besteld. De eerste voertuigen zullen naar verwachting in de loop van dit jaar worden geleverd en zullen naar verwachting vanaf 2026 via Basel door Zwitserland en Duitsland rijden.

Deze hogesnelheidstrein heeft een lengte van 202 meter en behaalt maar liefst een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Een trein is voorzien van 405 zitplaatsen waarvan er 117 eerste klas zitplaatsen zijn, en 288 in de tweede klas. De coupe's zijn voorzien van speciale ruiten die mobiele signalen doorlaten, wifi, stopcontacten bij elke zitplaats, ruime bagagerekken, reisinformatieschermen en moderne duurzame led-verlichting. De trein is geschikt en toegelaten voor gebruik in Zwiterland, Oostenrijk, Duitsland en Italië.