Stadler bouwt eerste Flirt HC trein voor Renfe

 (Foto: Stadler/Renfe)
(Foto: Stadler/Renfe)

De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft de nieuwe FLIRT-trein voor het Spaanse Renfe gepresenteerd. Opvallend is dat het om een combinatie van een enkeldeks Flirt en een dubbeldeks KISS gaat. Stadler zelf noemt deze combinatie de Flirt HC, wat staat voor 'high capacity'.

De nieuwe Flirt HC is ontstaan uit een bestelling die in 2021 geplaatst is. Renfe maakte in maart 2021 bekend dat ze bij zowel Alstom als Stadler treinen hadden besteld. Bij Alstom ging het uiteindelijk om de Coradia Stream in een oplage van 201 stuks, en bij Stadler gaat het dus om de Flirt HC die nog niet eerder door de treinbouwer in deze samenstelling ontwikkeld is.

Flirt HC

De Flirt HC is een combinatie van een enkeldeks en dubbeldeksrijtuigen. Al eerder bouwde Stadler de enkeldeks Flirt en de dubbeldeks KISS, maar nu gaat het om een combinatie van beiden. Er wordt niet gesproken over een nieuwe afkorting, maar over de Flirt HC.

Van dit type trein worden er door Renfe 79 stuks besteld. Het gaat om twee verschillende formaties:
24 vierdelige treinstellen (T100) waarvan de middelste twee dubbeldeks zijn, en 55 achtdelige (T200)waarvan de buitenste en de twee middelste delen enkeldeks zijn. Van de achtdelige zijn er 35 besteld en zijn er 20 bijbesteld via een optie. Ook wordt er volgens het contract vijftien jaar onderhoud geleverd en beschikken de werkplaatsen van Renfe over reserveonderdelen. De treinen zullen worden gebouwd bij Stadler in Valencia waar de bouw inmiddels al van start is gegaan.

De treinen zijn geschikt voor ETCS en het Spaanse systeem ASFA, de enkeldeksrijtuigen zijn laagvloers en geschikt voor mensen met een mobiele beperking. Daarnaast zijn ze voorzien van camerabewaking, reisinformatieschermen, airco, wifi, drempelvrije toiletten, USB-oplaadpunten, en verder is de trein voorzien van lichte batterijen voor korte verplaatsingen zonder bovenleiding. De maximale snelheid is 140 kilometer per uur en geschikt voor het breedspoor (1,668 mm) van Portugal en Spanje.

Naar verwachting zal de eerste trein in 2025 in dienst komen en in de regio van Barcelona en Madrid rondrijden.