Trenitalia brengt eerste trimodale trein in dienst

De eerste Europese trimodale treinen zijn nu operationeel in Italië, dankzij de inzet door de  vervoerder Trenitalia. Deze treinen vaan Hitachi combineren diesel-elektrische technologie met elektrisch rijden en een batterij als aanvulling, waardoor ze op drie verschillende manieren kunnen rijden.

Dit nieuwe treintype wordt voor binnen de Italiaanse landsgrenzen gezien als een veelbelovende oplossing, aangezien bijna 40 procent van het Italiaanse spoorwegnet nog niet geëlektrificeerd is. De treinbouwer verwacht hiermee een onvervulde behoefte in de markt aan te pakken.

Blues

Er is momenteel een rijdende vloot van 20 trimodale treinstellen, ook wel bekend als de 'Blues', die actief is. Het gaat om een eerste bestelling die Trenitalia uiteindelijk uit wilt breiden met 135 Blues-treinen. Dit ambitieuze plan vergt in totaal een investering van 1,23 miljard euro. Deze treinen kunnen vervuilende dieseltreinen vervangen of worden ingezet op trajecten waar elektrificatie niet mogelijk is of te kostbaar zou zijn.

De trimodale treinen, die voor 93 procent uit gerecycled materiaal bestaan, zijn op het spoor te vinden als een driedelige (HTR.312) en een vierdelige trein (HTR.412) die een maximale capaciteit hebben van 300 passagiers. Hoewel de batterij van dit treintype een bereik heeft van slechts 15 kilometer, kan deze binnen tien minuten volledig worden opgeladen via de bovenleiding of door het gebruik van remenergie. Hitachi heeft tevens een model ontworpen dat de machinist ondersteunt bij het efficiënter omgaan met energie. Volgens de treinbouwer kan de trimodale trein ook sneller accelereren dan de dieselvarianten.

Terwijl de eerste trimodale treinen momenteel op de Europese sporen rijden, werkt Hitachi aan een nog duurzamere opvolger. Het bedrijf streeft ernaar om binnen twee jaar een volledig elektrische batterijvariant op de markt te brengen, met een batterijbereik van meer dan 100 kilometer. Dit zou mogelijk maken dat de bestaande Blues-treinen kunnen worden omgebouwd naar volledig elektrische treinen. De eerste Blues werd in 2022 gepresenteerd tijdens InnoTrans Berlin.

WINK

Binnen Nederland is ook een trein actief die trimodaal kan worden ingezet, maar momenteel bi-modaal rijdt: De WINK van Stadler die voornamelijk bij Arriva in Friesland te vinden is. De aandrijfeenheid is een dieselmotor met HVO, rijden op dieselmotor en met gebruik van batterij voor energiebesparing of volledig elektrisch. Bij Arriva rijdt deze voornamelijk op HVO-diesel en met gebruik van batterijen bij het optrekken en afremmen. Tijdens eerdere proeven is bewezen dat de trein ook eenvoudig in te zetten is als batterijtrein die zich op bepaalde trajecten kan opladen, hoewel Arriva daar geen directe plannen voor heeft.