Eurostar en Thalys haalden recordomzet in 2022

Zowel de Thalys stellen als de Eurostar treinen worden voorzien van het nieuwe logo. (Foto: Eurostar)
Zowel de Thalys stellen als de Eurostar treinen worden voorzien van het nieuwe logo. (Foto: Eurostar)

De Eurostar heeft in 2022 een omzet gegenereerd van 1.532 miljoen euro. Dit is 2,5 keer hoger dan in 2021. De vervoerder noemt het een opmerkelijk resultaat in tijden van inflatie, die werden gekenmerkt door sociale onrust in het Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk.

Eurostar vervoerde 14,8 miljoen reizigers in 2022: 8,3 miljoen voor Eurostar (+518% vs. 2021) en 6,5 miljoen voor Thalys (+42% vs. 2021). Na een ernstige terugval door de coronapandemie in het begin van 2022, kwamen de reizigers van de ene op de andere dag terug. De twee bedrijven hadden slechts drie maanden nodig om te herstellen om van 30% van het reizigersvolume terug te keren tot 80%.

"De verwachte groei voor duurzaam internationaal transport in Europa is uitgekomen. De resultaten van 2022 weerspiegelen het verlangen van onze klanten om weer te reizen nadat de beperkingen werden opgeheven en laten de groeiende bewustwording over de voordelen van duurzaam reizen
zien," legt Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar Group, uit. Het bedrijf was in 2022 in staat om de terugbetaling van schulden te versnellen en te investeren in de klantervaring. Door de sterke cashflow kon Eurostar Group 127 miljoen euro van haar schuld terugbetalen en bedroeg de totale schuld aan het eind van december 2022 nog 964 miljoen euro

"Eurostar Group laat de COVID-crisis achter zich en is nu op weg naar een nieuw hoofdstuk waarbij Eurostar en Thalys worden samengevoegd om aan de nieuwe Eurostar Group te bouwen," legt Cazenave uit. "Deze resultaten maken het mogelijk om de hoeksteen van duurzaam reizen in
Europa te worden. We doen er alles aan om ons aanbod te laten groeien om zo tegemoet te komen aan de onmiskenbare vraag en we zullen blijven streven naar ons doel om 30 miljoen reizigers te vervoeren tegen 2030".

Groei van reizigers tussen Parijs, Londen en Amsterdam

De grooste groei op de routes van de Eurostar bevindt zich tussen Londen en de Nederlandse bestemmingen en tussen Parijs en Amsterdam. Vooral op de route Londen-Nederland is het aantal reizigers meer dan verdubbeld in vergelijking met de periode vóór de pandemie. Deze route heeft
een boost gekregen door de introductie van een rechtstreekse treindenst in oktober 2020, waardoor reizigers van Amsterdam naar Londen kunnen reizen zonder over te stappen in Brussel.

Verder kende de Eurostar een bijzonder sterke vraag van vrijetijdsreizigers, waarvan het bedrijf er in december 2022 (ondanks de stakingen) meer heeft vervoerd dan in beide jaren vóór de pandemie. Alle routes van de Eurostar zijn echter getroffen door een trager herstel van zakenreizen in vergelijking met vóór de pandemie. Dat komt onder andere door de toename van video-conferenties, gecombineerd met de relatieve voorzichtigheid van bedrijven om personeel te stimuleren weer te gaan reizen. In 2023 ziet het bedrijf tot nu toe een herstel van 80 procent in werkweken.

Thalys wordt Eurostar

De merknaam Thalys, die voor de internationale verbinding tussen Amsterdam en parijs wordt gebruikt, zal de komende tijd geleidelijk verdwijnen. Inmiddels wordt er gewerkt om alle treinen te voorzien van het nieuwe logo van de Eurostar.

Binnen de Eurostar-groep bestaat de treinenvloot uit 25 Eurostar-treinen en 26 Thalys-treinen. Het nieuwe logo werd aan het begin van dit jaar gepresenteerd. Ook zullen in de loop van het jaar de app's en (boekings)websites samengevoegd worden. Thalys en Eurostar tellen nu samen ongeveer 2.300 werknemers.