Deel van overgebleven DM'90 dieseltreinen staan klaar voor mogelijk transport naar het buitenland
Er lijkt weer beweging te zijn in het transport van de DM'90 diesel-treinstellen die dienst hebben gedaan voor NS en Syntus. Na een verkoop van 32 stellen aan Polen zijn er nog veertien stellen overgebleven. Deze staan al een ruim anderhalf jaar op een rangeerterrein bij het Limburgse Gekkengraaf, vlak bij Blerick. Inmiddels zijn afgelopen zondag zeven stellen richting de grens van Duitsland gesleept.
Al gedurende een ruim anderhalf jaar staan deze stellen op een opstelspoor bij Blerick. Zeven stellen zijn door onderhoudsbedrijf Brouwer naar het grensstation van Venlo overgebracht waarbij er sprake lijkt te zijn van een aankomend transport. Het is niet bekend of er een verkoop is gesloten en wie de koper is. Fairtrains heeft eerder duidelijk gemaakt dat die zichzelf bekend zou maken. Treinenweb heeft recentelijk een reactie gevraagd maar zij konden geen reactie geven op de gestelde vragen.
Eerdere verkopen DM'90
De Poolse vervoerder SKPL had in september 2020 een koopovereenkomst gesloten met NS voor 32 dieseltreinen. Echter lag het Roemeense Ferotrans op dat moment nog in in een juridische strijd met NS omdat zij alle 48 treinenstellen van dit type al in december 2017 hadden overgekocht maar niet kwamen ophalen waardoor de NS financiële schade leed. Uiteindelijk trok FeroTrans na een lange juridische weg aan het kortste eind, en werden de treinen weer overgedragen aan NS, die ze aan SKPL doorverkocht. Inmiddels zijn de eerste Poolse stellen al gerenoveerd op de sporen van Polen te zien.
Het resterende deel van veertien stuks, is in beheer door Brouwers Techniek in Blerick, die onder meer zorg draagt voor de stalling en rangeerwerk, waarbij FairTrains zich ontfermt over het onderhoud van de stellen, waarbij de motoren geregeld gestart worden.
Treinstel 3452 is verkocht aan Happy Train Fleet Services, een dochteronderneming van Independent Rail Partner. Deze partij wil de trein op den duur weer rijvaardig maken. Vier andere treinen zijn gesloopt vanwege de slechte staat of vanwege bijzondere (bots)schades.
Update 27 okt: Bij de redactie zijn berichten binnengekomen dat de stellen na technische problemen bij het transport terug zijn gegaan naar Blerick.