Flixtrain breidt verder uit in Europa

Flixtrain, het broertje van Flixbus, wil verder uitbreiden in Europa, nadat ze eerder al aangeven meer verbindingen in Duitsland te realiseren. De mobiliteitsaanbieder is naar eigen zeggen momenteel in gesprek met verschillende treinfabrikanten om nieuwe treinen aan te kunnen schaffen.

Vervoerder Flixtrain is momenteel alleen nog in Duitsland actief. Het bedrijf rijdt in Duitsland nu op drie routes en rijdt in de meeste gevallen slechts één a twee keer per dag. Vanaf 15 december wordt de dienstregeling uitgebreid, er komt een extra snelle trein Keulen - Hamburg met een reistijd van 3,5 uur,en de bestaande treinen Stuttgart - Berlijn en Keulen - Berlijn gaan in meer steden stoppen.

Zweden

Vanaf 2020 gaan er ook in Zweden onder de naam Flixtrain treinen rijden. Het bedrijf wilde aanvankelijk al begin 2020 van start gaan tussen Stockholm - Malmö en Stockholm - Göteborg, maar dat zal nu op een later moment in 2020 worden. “De lancering van de FlixTrain in Zweden is afhankelijk  van de partner met wie we uiteindelijk samen werken” vertelt Linde Olde Hampsink namens Flixtrain. De trein naar Göteborg gaat vanuit Stockholm maximaal drie keer per dag rijden, naar Malmö zal de frequentie maximaal twee keer per dag zijn. “Of wij daadwerkelijk op alle goedgekeurde tijdstippen gaan rijden hebben wij nog niet definitief besloten” legt de woordvoerder uit. Ook is nog onduidelijk welke treinen er ingezet gaan worden. “We zijn daarover nog in gesprek met verschillende partners”.

Concurrentie

In Zweden zal Flixtrain te maken krijgen met forse concurrentie. Op de route naar Malmö is bijvoorbeeld de Zweedse staatsspoorwegen (SJ) actief, maar ook Transdev met Snalltaget. Op de route naar Göteborg is behalve de SJ ook het private MTR actief. “We zien een grote en groeiende vraag naar
treindiensten in Zweden. FlixTrain wordt het meest betaalbare treinalternatief in de markt, dat niet ten koste gaat van de kwaliteit en het comfort”, stelt Peter Ahlgren van Flixbus Zweden. Of dat werkelijk zo is, zal afwachten zijn, en ook mede afhangen van welk materieel er ingezet zal worden.

Het artikel gaat na de foto verder.

Foto: Flixtrain

Frankrijk en België lonken

Naast Zweden, mikt Flixtrain in de toekomst ook op Frankrijk, inclusief een grensoverschrijdende verbinding met België. In 2021 wil het bedrijf in Frankrijk starten met treinverbindingen. Flixtrain mikt daarbij op vijf routes: Parijs Austerlitz - Bordeaux, Parijs Bercy - Toulouse, Parijs Bercy - Nice, Parijs Bercy - Lyon Perrache en Parijs Gare du Nord – Brussel Noord.

Parijs - Brussel

Flixtrain lijkt de grootste markt te zien tussen Brussel en Parijs, hier heeft de onderneming capaciteit aangevraagd voor zeven treinen per dag. Op andere routes heeft Flixtrain capaciteit aangevraagd voor één tot vijf treinen per dag. Of ook al die treinen gaan rijden, is nog niet duidelijk. “Deze zijn niet-bindend en alleen voor de toezichthouder om, indien gewenst, economische evenwichtstoetsen uit te voeren. Volgend jaar zullen we officiële aanvragen indienen” legt woordvoerder Linde Olde Hampsink uit.

Nieuwe concurrentie voor Thalys

Als de plannen van Flixtrain door gaan, krijgt hogesnelheidstrein Thalys een nieuwe concurrent. Anders dan Thalys mikt Flixtrain op intercitytreinen. Alhoewel internationale verbindingen al vrij gegeven zijn, wacht het bedrijf totdat ook de Franse spoormarkt open gaat. “We zijn ook van plan om binnenlandse trajecten te bedienen” geeft Flixtrain als verklaring. Overigens is Flixtrain niet de enige die mikt op de verbinding Parijs - Brussel, ook de Italiaanse spoorwegen hebben met hun dochteronderneming Thello al jarenlang interesse in een treindienst tussen de Belgische en Franse hoofdstad.

Geen plannen voor Nederland

Flixtrain heeft geen concrete plannen om ook naar Nederland uit te breiden. “In Nederland groeit de vraag naar duurzame mobiliteit en richten wij ons vooralsnog op het FlixBus-netwerk”, laat Jesper Vis, managing director van FlixBus Nederland, weten tegenover OV-Magazine.

Binnen Nederland heeft NS op het hoofdrailnet het alleenrecht, maar ieder bedrijf mag een grensoverschrijdende verbinding starten. Zo’n verbinding mag ook binnenlandse reizigers vervoeren, mits dat niet de grootste groep reizigers zijn.

Foto: Flixtrain
Foto's: Flixtrain

Bron: Treinreiziger