Zwitserse spoorwegen (SBB) wil opnieuw nachttreinen laten rijden

Het Zwitserse spoorwegbedrijf SBB bevestigt dat het nieuwe nachttreinen wil laten rijden. Dit zou samen met de Oostenrijkse federale spoorwegen ÖBB mogelijk kunnen zijn in twee tot drie jaar.

Dit liet Armin Weber, hoofd van het internationale reizigersverkeer SBB, weten tegenover het Zwitserse TV-programma "10vor10". "We zien gewoon de behoefte in de markt en we overwegen de nachttrein weer te kunnen uitbreiden." Het klimaatdebat en de toenemende politieke druk hebben mogelijk geleid tot deze beslissing.

"We zouden graag een uitbreiding van het nachtnetwerk zien," vervolgde Weber. Hij zegt dat er momenteel wordt onderzocht welke nieuwe treinverbindingen er nodig zijn.

Samenwerking met ÖBB

De uitbreiding van nachttreinen zou worden gedaan met de ÖBB als partner, maar voordat de eerste trein kan rijden moet er nog werk worden verzet. "We hebben nieuw rollend materieel nodig voor de uitbreiding.", volgens Weber kan dit twee tot drie jaar duren.

Ook de ÖBB die al langere tijd ervaring heeft met nachttreinen, heeft 13 nieuwe nachttreinen besteld. Deze zouden tegen 2022 in dienst moeten worden gesteld. Naast de nieuw ontworpen, moderne couchette met een maximum van vier bedden en slaap-compartimenten met douche en toilet, er zullen er ook mini-suites komen: compartimenten met smalle bedden.

ÖBB ziet toekomst in nachtnet

De ÖBB ziet nog steeds toekomst in het nachtnet. Het bedrijf investeert momenteel nog veel in de nachtelijke treindienst. Ze zien een gestage toename van de vraag bij reizigers. Volgens de ÖBB zou het milieuvriendelijke reizen met het trein populairder zijn dan reizen met het vliegtuig. Echter zouden low-budget luchtvaartmaatschappijen nog steeds concurreren met de ritten per trein.

Ontmanteling van Zwitsers nachtnet

De ontmanteling van het Zwitserse nachtnetwerk begon 15 jaar geleden, sindsdien zijn er meer en meer direct nachttreinen met slaapruituigen verdwenen. Steden als Brussel, Rome, Barcelona, ​​Moskou, Kopenhagen en Amsterdam zijn verdwenen uit het directe nachttreinnetwerk. In 2009 beëindigde de SBB haar nachttrein met zijn eigen slaaprijtuigen, de Deutsche Bahn stopte in 2016. Als gevolg hiervan hebben de Oostenrijkse federale spoorwegen een deel van de routes overgenomen.

Foto: NightJet
Foto: NightJet