Groot-Brittannië introduceert nieuwe diesel-hybride trein

De Britse vervoerder West Midlands Trains heeft afgelopen week een nieuwe trein geïntroduceerd: De 'Class 230 D'. Deze trein is een nieuw type diesel-hybride waarbij het opvallend is dat het Nederlandse bedrijf Strukton eraan heeft meegeholpen. De trein is door VivaRail gebouwd waarmee Strukton nauw mee samenwerkt.

Het eerste Class 230 D treinstel met het nummer 230004 werd op 23 april in gebruik genomen op de lijn Marston Vale, tussen Bletchley en Bedford, in Groot-Brittannië. Deze trein is voorzien van twee rijtuigen en is circulair gebouwd. De treinstellen bestaan uit oude metrostellen van het type 'D-stock' afkomstig uit de ondergrondse District Line, welke zijn omgebouwd tot volwaardige treinen die naar verwachting 25 jaar kunnen meegaan.

Bij de transformatie is het aluminium carroserie behouden gebleven, maar is de binnenkant en de techniek volledig vernieuwd. De komende weken zullen de tweede en het derde treinstel werden afgeleverd.

Diesel-hybride

De diesel-hybride motor die de tractie regelt is geschikt voor zowel gelijk- als wisselspanning. Met behulp van dieselgeneratoren kan de trein op gang worden gebracht, maar vanwege de modulaire techniek kan dit in de toekomst ook eventueel worden omgebouwd naar een volledig batterij of een waterstof-systeem. Volgens Strukton verbruikt de Class 230 ongeveer de helft aan brandstof vergeleken met zijn voorganger 14X Pacer, doordat de trein van een start-stoptechnologie is voorzien. Deze zorgt ervoor dat de motoren uitgaan als ze niet worden belast, bijvoorbeeld tijdens een stop op een station. Wel blijft er minimaal één motor actief voor het opladen van de batterijen.

Het brandstofverbruik van de nieuwe Class 230 treinen is volgens Strukton ongeveer de helft minder dan dat van de huidige Class 14X Pacer dieselvoertuigen. Dit komt onder meer door het gebruik van start-stoptechnologie, die ervoor zorgt dat de motoren uitgaan als ze niet nodig zijn (bijvoorbeeld op stations of opstelterreinen), waarbij één motor in bedrijf blijft voor het opladen van de batterijen. Ook kan de trein bij motoruitval op volledige snelheid blijven rijden omdat er maar liefst vier motormodules aanwezig zijn.

Het artikel gaat onder de afbeelding verder
Foto: Superalbs (Wikipedia)
De 230004 in Bletchley (Foto: Superalbs (Wikipedia))

Modulair

Doordat de motor modulair gebouwd is, kan de motor bij storingen of groot onderhoud eenvoudig uit de trein worden verwijderd. Het meeste onderhoud kan vanwege het ontwerp van de motoren al op locatie worden gedaan, zodat de treinen niet uit dienst hoeven te worden genomen om ze vervolgens in de werkplaats te behandelen. Dit bespaart tijd en is efficiënter. Naar schatting moet de motor na 250.000 tot 300.000 kilometer worden vervangen voor een controlebeurt.

Een volgende stap van emissievrij rijden die Strukton voor VivaRail bouwt is een tractiesysteem welke op batterijen werkt die worden opgeladen tijdens een stop op een station, maar ook op waterstof werkt. Hiermee wordt VivaRail één van 's wereld eerste fabrikanten die emissievrije treinen produceert. Naar verwachting is het nieuwe tractiesysteem in 2020 beschikbaar.

Ook voor zichzelf is Strukton bezig met de ombouw van een elektrische locomotief. In maart lieten ze weten dat ze een vroegere NS-locomotief uit de 1800-serie hebben overgekocht om deze om te bouwen met een batterij-aandrijving. Deze trein zal uiteindelijk dienst gaan doen voor de bedrijfsactiviteiten van Strukton op het spoor zelf.

Foto: Superalbs (Wikipedia)
Het interieur van de Class 230 D die zowel horizontale als verticaal geplaatste zitplaatsen kent.
Foto: Superalbs (Wikipedia)