Eurostar bestelt 50 nieuwe dubbeldeks hogesnelheidstreinen bij Alstom

Eurostar kondigt een grote uitbreiding van zijn vloot met vijftig nieuwe treinen van Alstom. De bestelling voor dertig treinen is al bevestigd en ondertekend, met een optie op nog eens twintig extra exemplaren.
Deze investering vormt een belangrijke stap in de groeistrategie van Eurostar, die als doel heeft om jaarlijks dertig miljoen reizigers te vervoeren. Met de investering is 2 miljard euro gemoeid.
Eurostar Celestia
De nieuwe trein, die de naam Eurostar Celestia krijgt, is gebaseerd op het Avelia Horizon-model van Alstom. Met een lengte van tweehonderd meter zijn de treinen inzetbaar in de vijf landen die Eurostar momenteel bedient, en geschikt voor toekomstige bestemmingen zoals Genève en Frankfurt. De naam, gekozen door Eurostar-medewerkers, is afgeleid van het Latijnse caelestis, wat ‘hemels’ betekent. Dit type trein wordt ook door de Franse spoorwegen (SNCF) ingezet als TGV M binnen hun InOui-netwerk, zowel nationaal als internationaal.
Meer capaciteit en groeiende vloot
Elke nieuwe trein krijgt ongeveer twintig procent meer zitplaatsen dan de huidige generatie, afhankelijk van de uiteindelijke ontwerpspecificaties. In dubbele samenstelling – 400 meter lang – zal een Eurostar Celestia plaats bieden aan zo’n 1.080 reizigers. De eerste zes treinen worden begin 2031 in dienst genomen, waarna commerciële ritten in mei van dat jaar starten. Wanneer alle treinen geleverd zijn, zal de vloot uit 67 hogesnelheidstreinen bestaan, een toename van dertig procent ten opzichte van vandaag.
Ook geschikt voor het Nederlandse spoor
De Avelia Horizon is, ondanks zijn dubbeldeksontwerp, ontworpen met een maximale aslast van zeventien ton. Dat is vergelijkbaar met de Nederlandse Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) en voldoet aan de normen van zowel de HSL-Zuid als het reguliere Nederlandse spoor. Daarmee wordt de Eurostar Celestia de eerste dubbeldekstrein die ooit op de HSL-Zuid zal rijden.
Duurzaam en comfortabel reizen
Volgens Eurostar-CEO Gwendoline Cazenave markeert deze bestelling "de concrete realisatie van Eurostars ambitieuze groeistrategie: het bereiken van 30 miljoen passagiers door te investeren in een gloednieuwe vloot. We zijn er bijzonder trots op dat we voor het allereerst dubbeldekstreinen naar het Verenigd Koninkrijk brengen. Met Eurostar Celestia kunnen klanten een heel bijzondere nieuwe trein verwachten, die uitzonderlijk comfort biedt, een unieke Eurostar-beleving en nieuwe verrassingen die nog onthuld zullen worden."
De nieuwe, volledig elektrische treinen zijn bovendien ontworpen met duurzaamheid en toegankelijkheid als uitgangspunt. In het ontwerpproces werd samengewerkt met reizigers, toegankelijkheidsorganisaties en meer dan honderd Eurostar-medewerkers om een trein te creëren die modern, inclusief en toekomstbestendig is.