Deense Lokaltog bestelt extra batterijtreinen van het type FLIRT

Een conceptafbeelding van de nieuwe treinen. (Foto: Stadler Rail)
Een conceptafbeelding van de nieuwe treinen. (Foto: Stadler Rail)

De Deense vervoerder Lokaltog A/S heeft tien extra batterij-aangedreven FLIRT treinen bij Stadler besteld. De bestelling van de Flirt Akku is mogelijk vanuit een optie uit het contract van oktober 2024. 

Met deze aankoop wil de vervoerder in Oost-Denemarken zijn inzet voor emissievrije treinverbindingen versterken. De nieuwe treinen worden in 2029 aan de vloot toegevoegd en dragen bij aan een duurzamer en robuuster spoorbedrijf, aldus CEO Lars Wrist-Elkjær.

FLIRT Akku voor Lokaltog

De Flirt Akku-treinen kunnen tot 100 kilometer volledig op batterijvermogen rijden en laden automatisch op via bovenleidingen of door terugwinning van remenergie. In 2021 vestigde een Flirt Akku een Guinness World Record door 224 kilometer op één lading af te leggen. Stadler heeft momenteel ongeveer 50% van de Europese markt voor batterijtreinen en levert daarnaast ook waterstof- en hybrideoplossingen.

Met deze bestelling komt het totale aantal Flirt Akku’s voor Lokaltog op 24 stuks. Volgens Stadler-topman Radoslaw Banach bieden deze moderne, emissievrije treinen betrouwbare prestaties en hoog comfort voor passagiers. De treinstellen worden gebouwd in de Stadler-fabriek in het Poolse Siedlce.

De FLIRT Akku is volledig toegankelijk en voldoet aan Europese toegankelijkheidseisen. De treinen hebben lage instapvloeren, brede deuren met automatische schijftreden, voorzieningen voor rolstoelen en fietsen, airconditioning, gratis wifi en een universeel toilet. De nieuwe stellen vervangen vanaf 2029 de oudere IC2-treinen uit 1997.