NS blokkeert digitale betaalpassen van diverse betaalapps vanwege fraude

De NS heeft de digitale betaalpassen van betaaldiensten als Revolut, Paysafe en Vivid geblokkeerd vanwege fraude waarbij mensen via OV-pay gratis konden reizen, meldt NOS. Via deze apps konden gebruikers tijdelijke virtuele betaalpassen aanmaken, waarmee ze konden in- en uitchecken.
Door de pas na de reis te verwijderen, werden de reiskosten nooit afgeschreven, terwijl de reiziger wel een geldig vervoersbewijs leek te hebben.
Blokkade
Sinds 1 juli kunnen digitale kaarten van deze drie aanbieders niet meer worden gebruikt bij de NS. In het geval van Paysafe geldt de blokkade zelfs voor het hele Nederlandse openbaar vervoer, vertelt een woordvoerder van transactiebeheerder Translink tegenover NOS.
Hoewel deze vorm van fraude al jaren bekend is, is het voor het eerst dat betaaldiensten geblokkeerd worden. Omdat reizigers wel normaal in- en uitcheckten, was het vrijwel onmogelijk voor conducteurs om de fraude op te merken. Translink, de organisatie achter OVpay, had de betaaldiensten medio mei al gewaarschuwd dat blokkades zouden volgen zonder ingrepen van hun kant.
NS: "Serieus misbruik"
Zowel NS als Translink willen niet zeggen hoe groot de schade is, maar NS spreekt van "serieus misbruik" en noemt de maatregel noodzakelijk. Andere vervoerders, zoals busmaatschappijen, zien minder problemen en vinden landelijke blokkades niet nodig. Toch ondervinden nu ook eerlijke reizigers die deze omstreden diensten gebruiken hinder van de maatregel, iets wat NS betreurt maar noodzakelijk acht.
Betaaldiensten reageren kritisch
Revolut is het niet eens met de blokkade en onderzoekt juridische stappen. Vivid zegt aan een technische oplossing te werken, die in september klaar moet zijn, maar benadrukt dat Translink beslist over opheffing van de blokkade. Paysafe, dat als enige volledig in Nederland is geblokkeerd, heeft niet op vragen van de NOS gereageerd.