Acht weken lang geen treinen bij grensovergang Betuweroute

De grensovergang op de Betuweroute bij Zevenaar is deze zomer acht weken lang niet beschikbaar voor spoorvervoer. Van 27 juni tot en met 24 augustus 2025 wordt daar gewerkt aan het project voor 'een derde spoor' tussen Emmerich en Oberhausen in Duitsland.
Deze werkzaamheden maken deel uit van een langlopend project van de Duitse inframanager DB InfraGO om de capaciteit voor zowel goederen- als (internationaal) reizigersvervoer te vergroten tussen Emmerich en Oberhausen. Treinreizigers zullen hier haast geen hinder van ondervinden, maar kunnen wel merken dat er meer goederentreinen omgeleid worden.
Omgeleid
Tijdens de buitendienststelling worden goederentreinen en internationale reizigerstreinen omgeleid via alternatieve routes, waaronder Oldenzaal, Bad Bentheim en Venlo. Deze omleidingen zijn zorgvuldig afgestemd met vervoerders en infrabeheerders in binnen- en buitenland, en tevens wordt dit nauwlettend in de gaten gehouden.
'Derde Spoor Duitsland'
Tussen Zevenaar en Oberhausen wordt sinds 2016 gewerkt aan een grote uitbreiding van de spoorverbinding voor goederenvervoer. Dit project met de naam 'Derde Spoor Duitsland' is een verlengstuk van de Betuweroute, een 172 kilometer lange goederenspoorlijn vanuit de havens van Amsterdam en Rotterdam richting Duitsland. Omdat de aansluiting op het Europese spoornetwerk nog niet toereikend is, wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. De oplevering van het project gaat nog wel even duren, en is verwacht rond 2030.
De werkzaamheden vinden vooral plaats tussen Emmerich en Oberhausen. Daar wordt de spoorinfrastructuur vernieuwd en uitgebreid naar drie sporen. Verder worden geluidsschermen geplaatst en stations aangepast. Meer dan honderd viaducten worden nieuw gebouwd of verbouwd om ruimte te maken voor het toenemende treinverkeer. Deze ingrepen zorgen ervoor dat het goederenvervoer efficiënter en stiller wordt afgehandeld.
Aan de Nederlandse kant, tussen Zevenaar en de grens, is al 3 kilometer extra spoor aangelegd. Hierdoor kunnen goederentreinen en reizigerstreinen elk een eigen spoor gebruiken, zonder dat er omgeschakeld hoeft te worden in spanning of beveiliging. Wissels, bovenleidingen en sporen aan onze kant zijn inmiddels geschikt gemaakt voor het toenemende verkeer op de Betuweroute.
Eén ding is zeker: Treinspotters staan vooraan in de rij om op de uitvalstrajecten bijzondere goederentreinen ter kunnen spotten.