Vervoersregio's nemen juridische stappen tegen bezuinigingen

De drie grootste steden van Nederland, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, nemen juridische stappen tegen de voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer. Ze vinden dat het Rijk zich schuldig maakt aan onbehoorlijk bestuur en hebben daarom officieel bezwaar aangetekend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Dit bezwaar kan de weg openen naar een juridische procedure, mocht het ministerie niet tot inkeer komen.
'Ongebruikelijke stappen'
De stappen van de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haagon worden ongebruikelijk genoemd en als laatste redmiddel gezien. Volgens Melanie van der Horst, voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, is bezwaar maken een zware maatregel die zij liever niet zouden nemen, maar door het uitblijven van alternatieven achten ze het noodzakelijk. De klacht is inmiddels ingediend bij het ministerie, waar demissionair bewindspersoon Robert Tieman nu de leiding heeft.
Bezuinigingen
Het openbaar vervoer wordt getroffen door twee grote bezuinigingen. De eerste is een landelijke korting van 225 miljoen euro op de vergoeding voor het studentenreisproduct, wat het hele ov hard raakt. De tweede bezuiniging, van 110 miljoen euro, treft specifiek de drie grote steden en omliggende regio’s door een vermindering van de Brede Doeluitkering (BDU).
Jan van Zanen, burgemeester van Den Haag, en tevens voorzitter van Metropoolregio DenHaag Rotterdam, is ook niet te spreken over de bezuinigingen: "De bezuiniging heeft desastreuze gevolgen voor de ov-reizigers. Voor die mensen nemen we het op. Tot 20 procent minder bussen en flinke prijsstijgingen op ritten met bus, tram en metro. Je moet het niet willen en wij willen het voorkomen."
Hij spreekt over een administratieve fout die gemaakt is bij het Rijk. "De bezuiniging van 110 miljoen is terug te voeren op een administratieve fout. Het Rijk erkent dat ook maar trekt de bezuiniging vooralsnog niet in. Met desastreuze gevolgen voor de ov-reizigers. Voor die mensen nemen we het op. Tot 20% minder bussen en flinke prijsstijgingen op ritten met bus, tram en metro. Je moet het niet willen en wij willen het voorkomen."