ÖBB presenteert eerste dubbeldeks Railjet

Een nieuw tijdperk voor het langeafstandsvervoer in Oostenrijk is aangebroken. In Wenen presenteerden de Oostenrijkse Federale Spoorwegen (ÖBB) en treinfabrikant Stadler voor het eerst de nieuwe Stadler KISS Railjet, de allereerste dubbeldekker voor het langeafstandsverkeer van ÖBB. Deze moderne trein moet vanaf eind 2026 in dienst komen tussen Wenen en Salzburg.

De presentatie vond plaats in aanwezigheid van ÖBB-CEO Andreas Matthä, Stadler-topman Peter Spuhler en de Oostenrijkse minister Peter Hanke. Bezoekers kregen exclusieve toegang tot het interieur van de gloednieuwe trein, die met zijn moderne uitstraling en slimme indeling meteen indruk maakte.

Met deze dubbeldekker Railjet tonen we een compleet nieuw en bijzonder voertuig," aldus ÖBB-CEO Andreas Matthä. “We gebruiken al jarenlang dubbeldekkers in het regionale verkeer, maar dit is een mijlpaal in het langeafstandssegment. De inzet op de Westbahn vanaf eind 2026 zal de capaciteit voor onze klanten aanzienlijk verhogen."

Ook Peter Spuhler, voorzitter van de raad van bestuur van Stadler, sprak zijn trots uit: “Deze treinen zijn een belangrijke stap richting duurzaam en comfortabel langeafstandsvervoer in Oostenrijk. Met hun hoge capaciteit en innovatieve inrichting bieden de KISS-treinen een ongeëvenaarde reiservaring.”

De dubbeldeks Railjet is de eerste KISS bij de Oostenrijkse Spoorwegen die voorzien is van het snelle snoetje. (Rechten: Marek Knopp)
De dubbeldeks Railjet is de eerste KISS bij de Oostenrijkse Spoorwegen die voorzien is van het snelle snoetje. (Rechten: Marek Knopp)

Bestelling bij Stadler

De bestelling maakt deel uit van een omvangrijk raamcontract dat ÖBB in maart 2022 met Stadler sloot. Dit contract omvat maximaal 186 dubbeldeks elektrische treinstellen met een totale waarde van circa 3 miljard euro. Het contract voorziet in flexibele bestelmomenten voor diverse treinvarianten:

  • Maart 2022: raamovereenkomst gesloten voor 186 dubbeldekkers
  • Basismodule 2022: eerste bestelling van 20 zesdelige en 21 vierdelige KISS-treinen voor regionaal verkeer onder de merknaam Cityjet
  • Mei 2023: uitbreiding met 21 vierdelige Cityjet-treinen, met de levering vóór 31 mei 2027. Deze bestelling heeft een waarde van 243 miljoen euro.
  • Mei 2023: bestelling van 14 zesdelige dubbeldekkers voor Railjet-langeafstands-verkeer, met de levering tot uiterlijk 20 augustus 2027. Dit contract heeft de waarde van 258 miljoen euro.
  • Oktober 2023: aankondiging van 3 vijfdelige treinen voor de City Airport Train (CAT), levering voorzien in 2027.

Vorig jaar november werd de eerste dubbeldeks Cityjet in St. Pölten gepresenteerd aan het publiek. Deze werd eerder ook al op InnoTrans 2024 in Berlijn gepresenteerd. 

Groeiende vraag, groeiend aanbod

Met de introductie van deze dubbeldekkers wil de ÖBB zich blijven ontwikkelen vanwehe het groeiende reizigersaantal. De nieuwe treinen zullen vanaf eind 2026 stapsgewijs instromen op de Weststrecke (Wenen–Salzburg), en later ook op de Südstrecke, zodra de Semmering-Basistunnel voltooid is.

Met deze bestelling breidt ÖBB haar langeafstandsaanbod uit in het kader van een groter raamcontract met Stadler. De 14 Railjet-treinen maken deel uit van een overeenkomst uit maart 2022 voor in totaal 186 KISS-dubbeldekkers, met een totale waarde van circa 3 miljard euro. De Railjet-treinen krijgen een speciale Railjet-beschildering en zijn de eerste KISS-treinen van Stadler met een topsnelheid van 200 kilometer per uur en voorzien het ‘snelle’ cabinedesign.

20 procent meer zitplaatsen

De 14 bestelde zesdelige KISS-treinen bieden 486 zitplaatsen per trein. Dat is ongeveer 20% meer dan de huidige enkeldekker Railjets van Siemens. Dankzij de brede, lage instapdeuren kunnen reizigers snel en drempelloos in- en uitstappen, wat vooral handig is voor mensen met een beperking, zware bagage, kinderwagens of fietsen. Er zijn twee rolstoelplaatsen met in hoogte verstelbare tafels, evenals acht fietsplekken per trein.

Hoewel de nieuwe dubbeldekkers geen traditioneel restauratierijtuig hebben, zijn er twee cateringzones aanwezig die voorzien zijn van verkoopautomaten voor snacks en drankjes. Volgens ÖBB zijn de gemiddelde reistijden op de betreffende trajecten te kort om een volwaardig restaurant aan te bieden

Comfort

Reizigers kunnen rekenen op het comfort van een moderne trein, met onder andere:

  • Wi-Fi en USB-aansluitingen aan elke zitplaats
  • Real-time reisinformatie via displays
  • Klimaatregeling in alle rijtuigen
  • Bagagerekken met vergrendelingsmogelijkheden
  • Acht toiletten per trein, inclusief één rolstoeltoegankelijk
  • Stiltezones aan beide uiteinden van de trein
  • Familiecompartimenten in het midden van de trein

Fotogalerij

De trein is voorzien van enkelbladige deuren, die we vaker zien bij hogesnelheidstreinen. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Omdat Oostenrijk zich prima loont om er te kunnen fietsen, is er in de Railjet ook rekening gehouden met stallingsplaatsen voor fietsen. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Voor de mensen die trek hebben in een heerlijke versnapering is er een hoekje ingericht met een snack-automaat. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Er zijn ook rolstoelplaatsen beschikbaar op de benedenverdieping van de Railjet. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Ook kunnen de de kleine kinderen zelf ervaren hoe het is om machinist te zijn in een vrolijk speelhoekje met een Railjet-uiterlijk. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Voor families met kinderen is er ook een speciale coupé zodat de kleinsten zich kunnen vermaken tijdens de lange reis. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Ook in de tweede klas zijn er vier-persoons zitplaatsen waarbij er ook leeslampjes bovenop de stoelen zitten.. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Op het bovenbalkon zijn er tweede klas stoelen in de lengte van de coupé geplaatst. Hier vind je ook bagagerekken. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
In de trein zijn reisinformatieschermen aangebracht. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Ook zijn er in de eerste klasse vier-persoons zitplaatsen met handige klaptafeltjes. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
De stoelen in de eerste klasse zijn lekker breed voor een comfortabele reis. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
De eerste klasse heeft een 2+1 opstelling van de stoelen. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
De trein is gelijkvloers zodat mensen met scootmobiels, kinderwagens en fietsen makkelijk kunnen instappen. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)
Koffers en andere vormen van bagage kan je veilig tijdens je reis achterlaten in de bagagerekken. Met een NFC-geschikte pas naar keuze (zoals een OV-chipkaart) kan je jouw koffer veilig op slot zetten. Het gebruik van een cijfercombinatie is ook mogelijk. (Foto: ÖBB / Marek Knopp)