Laatst geleverde SNG Sprinter in dienst gesteld
Vandaag is de laatste nieuwe SNG Sprinter 2788 in dienst gesteld. In totaal zijn er nu 206 SNG-Sprinters aangekomen in Nederland die de oude SGM Sprinters vervangen die inmiddels met pensioen zijn.
De SNG Sprinters zijn gebouwd door de Spaanse treinfabrikant CAF en bieden samen meer dan 35.000 zitplaatsen. Kenmerkend voor de trein is het ruime en lichte interieur. De trein beschikt over brede gangpaden en ruime balkons. Ook heeft de Sprinter een gelijkvloerse instap en uitschuifbare treden, waardoor deze makkelijker toegankelijk is voor mensen met kinderwagens, in een rolstoel of met zware koffers. Verder beschikt de trein over stopcontacten en USB-punten en rolstoeltoegankelijke toiletten. NS investeerde ruim 900 miljoen euro in de SNG’s.
De laatste SNG van de bestelling kwam medio april de werkplaats binnen om in elkaar gezet te worden. Nu de trein de afgelopen maand afgebouwd en getest is kan deze laatste eindelijk de reizigersdienst in.
Dwars door Nederland
Vanaf december 2018 reed de SNG Sprinter voor het eerst officieel tussen Haarlem en Den Haag nadat er een maand eerder een generale repetitie plaatsvond. Vervolgens is de SNG op steeds meer trajecten gaan rijden waarbij er nu +/- achttien Sprinter-trajecten in het gehele land zijn waar deze trein te vinden is.
Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel: "Tien jaar geleden begonnen we met de aanbesteding. Voor de introductie van een nieuwe trein moet je een lange adem hebben. Gelukkig staat daar tegenover dat een nieuwe trein ook tientallen jaren meegaat. Kijk maar naar de SGM, die bijna een halve eeuw reed. Inmiddels rijden alle nieuwe Sprinters door bijna het hele land en dragen ze bij aan het duurzaam bereikbaar houden van Nederland."