Deutsche Bahn brengt kenmerkende BR101 locomotief naar het museum

De Deutsche Bahn heeft de elektrische locomotief uit BR101-serie een plaats in het museum gegeven. Het gaat om de eerste locomotief uit die serie die sinds 1996 rijdt, en in het 'orientrot' werd afgeleverd. De hele serie bestond op het hoogtepunt uit een oplage van 145 stuks die ingezet werden voor reizigerstreinen.

Op 18 maart 2023 maakte de 101.001 zijn eerste rit als officiële museumlocomotief en trok een klassieke AKE-trein naar Papenburg. De voor Duitsland historische locomotief is vanaf heden opgenomen in het museumdepot van de DB Koblenz-Lutzel. De locomotief werd op 09 april 1997 door de DB overgenomen van de bouwer.

De locomotief is knalrood en tegenwoordig 'verkehrsrot', en daarmee kenmerkend voor de Deutsche Bahn. Het tractievoertuig zou je aan de hand van het model van de kop kunnen omschrijven als een vroege voorloper van de bekende Traxx-locomotieven. De locomotief is vanaf 1994 gebouwd door de firma Adtranz in Kassel die later overging in Bombardier, die sinds vorig jaar is overgenomen door Alstom.

Geschiedenis

In de jaren 1990 gaf de Deutsche Bundesbahn (DB) aan de spoorwegindustrie de opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type 103. Belangrijke onderdelen die later in de 101 werden teruggezien werden bovendien al succesvol in de locomotieven 120.005 en 120.004 gebruikt, die op zijn beurt verder werd doorontwikkeld als de type 121.

In 1994 verstrekte de DB de opdracht voor de bouw van een nieuwe serie 101 bij ABB Henschel, wat later door fusies hernoemd werd naar Adtranz (ABB Daimler-Benz Transportation). Op 1 juli 1996 zag de 101.003 als eerste van de BR-101 serie het levenslicht toen het de werkplaats uitrolde. Vanaf dit moment werden er nog 144 andere locomotieven gebouwd die tussen 1994 en 1999 afgeleverd werden aan de DB. Zij werden door de DB onder meer ingezet voor InterCity- en nachttreinen, verspreid door heel Duitsland en zelfs over de grens naar Oostenrijk.

Slopen, reviseren of verkopen

Met de lange afstanden in Duitsland hebben deze locomotieven in vergelijking met Nederland na 27 jaar allen een hoge kilometerstand gehaald waarmee ze met pensioen zullen gaan. Inmiddels zijn er van 145 locomotieven al 18 die afgevoerd zijn naar de sloop, en zijn er vijf verkocht aan vervoerder RDC waarbij er nog 4 voor hun gereserveerd staan. Ook zijn er voor de DB nog aan aantal locomotieven die onlangs de moeite waard waren voor een revisie. Er kan dus gesproken worden over enkel rotte appels die uiteindelijk het veld ruimen.