Streep door infrastructuurplannen vanwege stikstofbeleid

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Voorlopig worden vrijwel geen nieuwe wegen en spoorlijnen in Nederland aangelegd. Dat meldt de Telegraaf vrijdag. Door de stikstofcrisis, personeelstekort en stijgende prijzen ’kunnen we op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren’. Die boodschap heeft minister Mark Harbers (Infrastructuur) na afloop van de ministerraad afgegeven.

In november werd er 7,5 miljard uitgetrokken voor spoor- en wegen. Onder andere de Noord/Zuidlijn moet doorgetrokken worden naar Schiphol, en de metroring in Amsterdam zou compleet gemaakt worden (Sloterdijk – Centraal). Ook zou een deel van het geld gaan naar bijvoorbeeld het spoor naar Aken. Maar door de in november aangekondigde investeringen gaat nu een streep, valt op te maken uit de berichten van diverse media. In november vorig jaar veegde de Raad van State nog de stikstofvrijstelling voor bouwprojecten van tafel.

Enkel noodzakelijke projecten

"De realiteit is dat we bitter weinig nieuwe aanlegbesluiten hebben kunnen nemen, vanwege stikstof”, citeert Dagblad van het Noorden minister Harbers. Projecten die noodzakelijk zijn voor de ontsluiting van nieuwe woonwijken gaan overigens wél door.

Miljarden euro’s die waren uitgetrokken voor de aanleg van wegen en spoor worden volgens de krant vanaf nu gespendeerd aan het onderhoud van bestaande infrastructuur. Zo zullen de komende tijd veel bruggen, viaducten en sluizen – die op leeftijd zijn – worden vervangen of een grote onderhoudsbeurt krijgen.

Er gaat dus een streep door aangekondigde investeringen. Maar zo benadrukken ProRail en het Ministerie van Infrastructuur tegenover OVpro. Spoorprojecten die gepland zijn, of momenteel bezig zijn zullen wel doorgaan. Zo zal de elektrificatie en sporenuitbreiding voor de Maaslijn, waarvan er deze week een aanbesteding gestart is, gewoon doorgaan.

Bron: Treinreiziger.nl (bewerkt)