NS wil kantoorpersoneel inzetten op treinen

De NS wil ook kantoorpersoneel inzettten op de trein. (Foto: Pxhere)
De NS wil ook kantoorpersoneel inzettten op de trein. (Foto: Pxhere)

De NS wil volgend jaar als noodmaatregel kantoorpersoneel inzetten op de treinen. Hiermee hopen ze de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken waarbij er tekort aan personeel is. Momenteel is er sprake van een tekort aan personeel waardoor er kortere treinen rijden.

"We zijn nu in overleg met de vakbonden en de ondernemingsraad over de inzet van kantoorpersoneel", vertelt een woordvoerder van NS. "Daarna volgt dan nog een training en dan zouden de collega's inzetbaar zijn." Het gaat om een paar honderd medewerkers van kantoor die op vrijwillige basis enkele uren per week meerijden op de trein, ter assistentie van de conducteur. Als de NS goedkeuring krijgt kan het eerste kantoorpersoneel al in januari de trein op.

Al eerder gaf de NS aan dat ze vanaf 2023 ook ingehuurde beveiligers inzetten die in de avonduren de taak als conducteur gaan vervullen. "Het gaat dan om langere treinen waar twee mensen op nodig zijn." De inzet van het kantoorpersoneel is voor de NS een experiment en 'noodmaatregel'. De beveiligers worden als noodmaatregel tot 2024 ingezet, maar als de noodzaak er is kan dit in gesprek met de vakbonden verlengd worden.

Korte treinen door te kort aan personeel

Vanwege de veiligheid moeten er bij bepaalde lengtes van treinen twee of meer conducteurs mee. Als voorbeeld geldt er voor de dubbeldekstreinen dat er tot 6 bakken, wat het spoorjargon voor rijtuigen is, één conducteur aanwezig moet zijn, en tot 10 of 12 bakken (wat afhankelijk is van de samenstelling) twee conducteurs, en bij langere treinen zelfs drie. Ook geldt het inzet van extra conducteurs bij treinen die bekend staat om veel overlast oftewel de 'risico-treinen'.