Cuypershal van Amsterdam Centraal gaat op de schop

Een impressie van de vernieuwde Oostvleugel van Amsterdam Centraal. (Foto: ProRail)
Een impressie van de vernieuwde Oostvleugel van Amsterdam Centraal. (Foto: ProRail)

De monumentale Cuypershal op station Amsterdam Centraal gaat binnenkort op de schop. Nog voor het eind van dit jaar zal ProRail samen met aannemer AntonRail gaan starten met de verbouwing die de oude historische allure weer terug moet brengen. De verbouwing duurt een jaar.

Het werk omvat restauratie en renovatie van zowel de Cuypershal als de Oostvleugel, die de hal met de Oosttunnel verbindt. Daarmee krijgt de Cuypershal zijn oorspronkelijke karakter weer terug. De laatste verbouwing vond plaats in juli 2020. Toen werd officieel de trap naar de metro in gebruik genomen.

Eerste fase

Het werk wordt in twee fases uitgevoerd. Eerst wordt er begonnen met het vervangen van de vloer in de Cuypershal, worden er nieuwe toegangsdeuren in de gevel geplaatst, en wordt de voorgevel van de Cuypershal weer hersteld.

Tijdens de periode wordt in de Oostvleugel ook de vloer vervangen. Ook  worden de pilaren netjes afgewerkt en voorzien van metalen bekleding, net zoals in de Westvleugel. Verder worden de roosterplafonds aangebracht met de verlichting en worden de technische installaties omroep, camera en brandbewaking vernieuwd. Ook de zijgevel wordt vernieuwd met extra toegangsdeuren.

Tweede fase

Vanaf begin 2024 keren de rijtuigkappen en de luifel terug aan de voorzijde van het station. Die zijn vanwege de bouw van de Noord/Zuidlijn tijdelijk verwijderd en opgeslagen.

Ook komt er een loopbrug met balkons op de eerste verdieping, waar nu kantoorruimtes zijn. Ook gaan monumentale kroonluchters de hal verlichten. De prachtig geornamenteerde plafonds, het verfijnde metselwerk en de monumentale kolommen worden grondig gerestaureerd.

Vertraging renovatie

De renovatie van de Cuypershal heeft vertraging opgelopen omdat in juni 2021 de aanbesteding van het project is stilgelegd. Dit had te maken met extreem hoge materiaal- en restauratiekosten. Hierdoor is besloten het project op te knippen en in twee fases uit te voeren. In de tussentijd is de benodigde financiering gevonden om het project in zijn geheel uit te kunnen voeren.