NS wil beveiligingspersoneel inzetten als tweede conducteur

De NS wil vanaf 2023 beveiligingspersoneel inzetten als tweede conducteur. (Foto: Treinenweb)
De NS wil vanaf 2023 beveiligingspersoneel inzetten als tweede conducteur. (Foto: Treinenweb)

De NS wil vanaf 2023 ingehuurde beveiligers inzetten die de taak als conducteur gaan vervullen. Hiermee hoopt de NS dat de treincapaciteit kan worden verhoogd waardoor er weer langere treinen ingezet kunnen worden.

Vanwege de veiligheid moeten er bij bepaalde lengtes van treinen twee of meer conducteurs mee. Als voorbeeld geldt er voor de dubbeldekstreinen dat er tot 6 bakken, wat het spoorjargon voor rijtuigen is, één conducteur aanwezig moet zijn, en tot 10 of 12 bakken (wat afhankelijk is van de samenstelling) twee conducteurs, en bij langere treinen zelfs drie. Ook geldt het inzet van extra conducteurs bij treinen die bekend staat om veel overlast oftewel de 'risico-treinen'.

Vakbond

De spoorvakbond FNV heeft aangegeven bereid te tijdelijk akkoord te gaan met ingehuurde beveiligers om die dubbele bezetting te garanderen. Zo ziet de vakbond dat de NS momenteel te kampen heeft met korte en volle treinen. maar ook "lange wachtrijen voor de winkels en balies, als die al bemenst zijn".

Wel zegt de FNV dat het om een noodmaatregel gaat die tot de dienstregeling van 2024 geldig is. Als de situatie daarna toch nog nodig is moet er met de vakbond opnieuw worden gesproken over een verlenging. Ook stelt de vakbond de voorwaarde dat de werkdruk onder het NS-personeel verlaagd wordt. "De inzet van beveiligers moet ook zorgen voor meer ruimte voor verlof."

Ook moet het credo van NS: "We werken veilig of we werken niet", worden blijven gehandhaafd.