Alstom voorziet HLE18 locomotieven van NMBS van nieuwe beveiligingsapparatuur
Alstom heeft een contract binnengehaald voor het ontwerp, de levering en het onderhoud van het ETCS Level 2-signaleringssysteem van de laatste generatie (Baseline 3) voor de 120 locomotieven van de serie HLE 18 van de NMBS in België.
De inzet van deze locomotieven vindt plaats in België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Het ETCS-systeem zal worden uitgebreid met nationale functies om de treinen in België (TBL1+) en Frankrijk (KVB) te laten rijden.
Volgens het contract zal ook het onderhoud voor een periode van 10 jaar door Alstom verzorgd worden, inclusief reserveonderdelen en reparaties. Het project start in oktober 2022 en loopt over een periode van drie jaar.
ETCS Level 2
ETCS Level 2, dat oorspronkelijk werd ontwikkeld om het grensoverschrijdende spoorverkeer op elkaar af te stemmen, verhoogt de snelheid, de punctualiteit en de capaciteit van de treinen. De meest geavanceerde versie van Level 2 (Baseline 3) heeft geoptimaliseerde remcurves voor voor beter passagierscomfort.
Level 2 van de laatste generatie ETCS wordt al met succes toegepast door Alstom in Noorwegen en op elektrische locomotieven van de Tsjechische Spoorwegen (Ceske Drahy). Het wordt nu ingezet op de hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn (DB) in heel Duitsland en op S-Bahn van Alstom en concurrenten in de regio Stuttgart, alsmede op diverse projecten in Spanje, het Verenigd Koninkrijk, India en Australië.
Alstom en ETCS
De toekenning van dit contract bevestigt de leidende positie van Alstom op de markt voor signalisatiesystemen voor de spoorwegen In Europa is voor meer dan 60% van de treinen die zijn uitgerust met ETCS gekozen voor het systeem van Alstom. In België rust Alstom een groot deel van de NMBS-vloot uit en draagt het actief bij tot de modernisering van de spoorweginfrastructuur van de Belgiche spoorbeheerder Infrabel.
Naast Alstom zijn ook Siemens Mobility, CAF en Stadler actief in de signaleringsbranche voor treinverkeer.