SNCF bestelt nog vijftien extra Avelia Horizon TGV-treinen bij Alstom

De Franse treinbouwer Alstom heeft van de Franse vervoerer SNCF Voyageurs een extra order ontvangen voor 15 Avelia Horizon hogesnelheidstreinen van de vierde generatie. De bestelling heeft een waarde van bijna 590 miljoen euro. De nieuw te bouwen trein staat bij de SNCF ook beter bekend onder de projectnaam TGV-M.

Het is de tweede optionele tranche van de raamovereenkomst. Al in 2018 bestelde de Franse vervoerder al 100 hogesnelheidstreinen van deze nieuwste generatie bij Alstom. In totaal zijn er dus 115 in de bestelling.

Nieuwe treinstellen

De nieuw te bestellen treinen zullen geschikt zijn voor vier verschillende spanningen. De nieuwe tractieaandrijving moet ervoor zorgen dat de TGV-M 20 procent zuiniger is dan zijn voorgaande TGV's. De trein zal bestaan ​​uit twee motorrijtuigen die gecombineerd zijn met dubbeldeksrijtuigen. Dankzij hun ontwerp kan de capaciteit voor de passagiers met 20 procent worden verhoogd, waardoor de trein plaats aan maximaal 740 passagiers biedt.

De onderhoudskosten zullen in vergelijking met de andere treinstellen met 30 procent dalen. Vanaf de ontwerpfase is al rekening gehouden met een diagnostisch systeem waarmee op afstand de toestand van de trein kan worden bekeken, hierdoor kunnen deze treinen sneller voor onderhoud naar de werkplaats en kan er zelf vooruitgekeken worden om preventief onderhoud uit te voeren.

Presentatie eerste trein

In mei 2021 werd door SNCF en Alstom hebben het carrosserie van de nieuwe TGV-M onthuld. Het ging toen om het motorrijtuig die nog in aanbouw was, maar zich al wel in herkenbare vormen presenteerde. Inmiddels zijn er door spoorliefhebbers al transporten gesignaleerd van de eerste dubbeldeksrijuigen. Tot op heden zijn alle geleverde treinen nog in de standaard witgrijze kleur en zullen later nog voorzien worden van hun livrei.