Geen nachtnet aansluiting voor Arnhem

Er is besloten om station Arnhem niet aan te slutein op het NS nachtnet. De reden van deze beslissing is omdat de partijen Provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem-Nijmegen er geen geld meer voor over hebben. Ook voelt de NS er ook weinig voor om de huidige nachtnetverbinding in de randstad te zullen verruimen.

Ook de reden dat het plan niet doorgaan is om dat het te kostbaar is om de stations in de nacht open te houden. De reizigerveiligheid neem de NS hoog op in de overweging, maar ook de nachtelijke werkzaamheden rond Arnhem aan het spoor.

het idee om een nachtnet-verbinding op te starten werd eind 2008 genomen door de Arnhemse en Nijmeegse fracties van D66. Die riepen beide stadsbesturen op, samen met de provincie de mogelijkheden te bekijken.Nu gaat de nachttrein all tot Utrecht, dus leek D66 uitbreiding naar Arnhem en Nijmegen een relatief kleine stap. Voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen liet al direct doorschemeren sceptisch te zijn over de kansen. Hij kwalificeerde de aansluiting op het nachtnet al meteen als 'razend duur'.
 

het nachtnet welke nu nog in de randstad is gevestigd verbindt de steden Amsterdam, Schiphol, Den Haag, Delft, Rotterdam en Utrecht met een trein die elk uur rijdt. Bij wijze van een proef zijn ook de Brabantse steden Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch zijn al meer dan twee jaar bij wijze van proef op het nachtnet aangesloten. Op deze verbinding rijdt de nachtnet trein alleen nog vrijdag- en zaterdagnacht. Het is een experiment van drie jaar waarvoor de steden en de provincie Noord-Brabant bijna vijf miljoen euro hebben uitgetrokken. Elke deelnemende stad moet hiervoor een ton per jaar betalen.

Bron: De Gelderlander