NS verlengt tour met de simulator

De treinsimulator waar de NS mee op tournee is. (Foto: Treinenweb)
De treinsimulator waar de NS mee op tournee is. (Foto: Treinenweb)

Vanwege het grote succes heeft de NS besloten om langer door te gaan met de tournee van de simulator die sinds 3 juni op diverse stations te vinden is. Met de opstelling waarin iedereen op de plaats van de machinist plaats kan nemen voor een virtuele rit, hoopt de NS personeel te vinden.

"De treinsimulator bootst de werkplek van de machinist zo realistisch mogelijk na. De bediening en knoppen zijn hetzelfde als die van de allernieuwste Intercity, genaamd ICNG.", meldde de NS in eerder een nieuwsbericht. Die simulatie is behoorlijk levensecht zodat je ook door slecht weer kan rijden, maar ook kan je te maken krijgen met een vertraagde trein op het baanvak voor je.

De nieuwe momenten werden afgelopen donderdag bekend gemaakt in NS Weekly:

  • Vrijdag 19 augustus - Lelystad Centrum (gaat niet door)
  • Vrijdag 26 augustus - Vlissingen
  • Vrijdag 2 september - Zwolle

Simulator

De simulator reageert direct zodra de machinist vertrekt, remt of toetert. Op een groot scherm is het treintraject te zien waar de trein over rijdt. NS machinist Van Dooren legt het uit: "Drie kleinere schermen tonen alle knoppen en systemen die je nodig hebt om de trein te controleren. Denk aan het bedienen van de stroomafnemer, het openen en sluiten van deuren en hoe hard je mag rijden. Net als een echte trein beschikt de simulator ook over een dodemanspedaal. Bedien je deze niet op tijd, dan volgt een noodremming. In de simulator kunnen we de dodeman uitzetten, zodat mensen die voor het eerst rijden ook even kunnen wennen."

NS gebruikt de treinsimulator normaal gesproken intern om machinisten op te leiden. Om mensen enthousiast te maken voor een baan als machinist stelt NS de treinsimulator nu ook tijdelijk open voor iedereen in een mobiele variant.

1100 vacatures

In totaal heeft NS op dit moment 1100 vacatures, verspreid over alle bedrijfsonderdelen. Denk hierbij aan functies als monteur, veiligheid & service-medewerker, retailmedewerker op het station en IT’er. Daarnaast heeft NS dringend behoefte aan machinisten en conducteurs. Dit jaar zijn inmiddels 220 mensen begonnen aan de opleiding tot machinist of hoofdconducteur, maar er zijn meer dan 500 opleidingsplekken beschikbaar. NS betaalt de opleiding en meteen vanaf de start ontvangen deelnemers salaris. De opleiding tot machinist duurt één jaar en de opleiding tot conducteur vijf maanden.