Quo Vadis apparatuur signaleert onveilige trein

Spoorbeheerder ProRail, en spoorgoederen vervoerders welke aangesloten zijn bij de KNV zullen deelnamen aan een proef om gebreken aan goederentreinen te kunnen detecteren. Dit plan is naar voren gekomen tijdens een overleg tussen ProRail en de vervoerders, nadat er een reeks incidenten waren met goederentreinen.

Dit systeem wat QuoVadis II zal heten zal ingevoerd worden en zal op het spoor met behulp van sensoren een defect wiel, of onderstel kunnen detecteren. Deze detectie werk aan de hand van de wielcondities en een gelijke verdeling van het gewicht van de trein. Mocht deze niet goed zijn bevonden door het systeem dan zou het systee, een directe melding kunnen doen naar ProRail die dan conatct kan leggen met de machinist zodat de goederentrein tot stilstand kan worden gdwongen of een vermindering van snelheid gedwongen zal krijgen.

Zo zal deze proef als eerste plaatsvinden bij het spoor op de Willemsoord, aan de Brabantroute. Mocht de proef slagen dan zal deze uitgebreid worden naar 42 plaatsen in het land. De proef is ontstaan na evaluaties van de rampen van o.a Barendrecht, Vleuten en Amsterdam Muiderpoort, waar ondeugelijke wagons voor gevaarlijke situaties hebben gezorgd. Eerder dreeg ProRail directeur Bert Klerk zelf om spoorwegvrevoreder met ondeugelijk materieel te ontzeggen op het Nederlandse spoor.

Oorspronkelijk is het Quo Vadis-systeem  bedoeld om het gewicht van goederentrein te regestreren, waarmee de goederen vervoerder vervolgens een gebruiksvergoeding dienen te betalen aan ProRail voor gebruik van het spoor

Bron: Nieuwsblad Transport