ProRail: Dit jaar 34 langdurige werkzaamheden aan het spoor

Dit jaar vinden er 34 grootschalige werkzaamheden plaats aan het spoor. (Foto: Lex Langhorst)
Dit jaar vinden er 34 grootschalige werkzaamheden plaats aan het spoor. (Foto: Lex Langhorst)

Dit jaar zullen treinreizigers moeten opletten bij het maken van een planning voor hun reis. Dit jaar staan er maar liefst 34 grote buitendienststellingen van drie dagen of langer op de agenda waarbij er geen treinverkeer op één of meerdere trajecten rijdt.

ProRail benadrukt dat de werkzaamheden hard nodig zijn om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Daarnaast zijn er ook tiental werkzaamheden die korter duren. In alle gevallen zal er worden gezorgd voor treinvervangend vervoer via bussen.

"Minder CO2 uitstoot"

"Als Nederland en Europa willen we meer treinen laten rijden, omdat dit minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan autoverkeer en files voorkomt," legt Riet Schroven (directeur Projecten bij ProRail), uit. "Maar om meer treinen te laten rijden moeten we sporen aanpassen of uitbreiden. Bovendien slijt het spoor sneller als we er meer overheen rijden. Dat betekent dus vaker onderhoud." Schroven benadrukt wel dat ze bij onderhoud rekening houden met hinder. "We verbeteren onze werkmethoden continu. Zo doen we tegenwoordig heel veel werk tegelijk, zodat reizigers en omgeving de hinder maar één keer hoeven te verduren. En veel werk vindt plaats tijdens de vakanties, in weekenden en in de nacht."

Grote buitendienststellingen

De twee grote buitendienststellingen vinden plaats tussen Landgraaf en Heerlen, en Culemborg-Geldermalsen. In Limburg zal het treinverkeer vanaf Landgraaf naar Heerlen maar liefst 64 dagen achtereen gestremd zijn in de periode tussen 5 maart en 9 mei. Hier vindt een spoorverdubbeling plaats. Om grote hinder te beperken wordt er dan enkel overdag gewerkt door een aannemer die gebruikmaakt van machines die minder herrie maken. Volgens Schroven moet er een evenwicht worden gemaakt tussen hinder in de omgeving en de werkzaamheden aan het spoor.

Een andere grootschalige buitendienststelling is tussen Culemborg en Geldermalsen. Hier zal een aannemer een laag slappe grond onder het spoor vervangen door een stevige funderingslaag en het spoor vernieuwen, waaronder dwarsliggers, spoorstaven en de bovenleiding. De werkzaamheden worden opgesplitst in een periode van zes dagen van 28 april tot en met 4 mei en drieëntwintig dagen van 14 juli tot en met 6 augustus.

Een uitgebreid overzicht van werkzaamheden op alle treintrajecten in Nederland kan je hier vinden.