Deutsche Bahn wil haast maken met Wunderline

Een GTW van Arriva die in de toekomst mogelijk ook zal worden voorzien van ETCS. (Foto: Klaas Halbersma)
Een GTW van Arriva die in de toekomst mogelijk ook zal worden voorzien van ETCS. (Foto: Klaas Halbersma)

De Deutsche Bahn wil haast maken met de vernieuwing van de Wunderline, de spoorlijn tussen Groningen en Bremen. Dat schrijft de Duitse spoorwegnieuwssite Bahnblogstelle.

De Duitse vervoerder wil voor de zomer van dit jaar bij de federale dienst de nodige documenten indienen voor een vergunning. Hiermee zou het eerste deel van de 173 kilometer lange spoorlijn moeten kunnen worden aangepakt. Het gaat om het spoor tussen Bad Nieuweschans en Ihrhove dat bij Leer ligt.

Gelijk met bouw Friesenbrücke

De werkzaamheden moeten ongeveer gelijk van start gaan met de bouw van de Friensenbrücke tussen Weener en Leer die in 2015 zwaar beschadigd raakte bij een aanvaring met een vrachtschip. Na een hoop gestechel over de kosten en het ontwerp tussen diverse partijen zoals de nabijgelegeven werf De Meyer Werft, de Duitse regering en de Deutsche Bahn zijn er vorig jaar knopen doorgehakt. In juli vorig jaar zijn de voorbereidende werkzaamheden begonnen om het onbeschadigde deel van de beschadigde spoor brug te slopen. De kosten van de nieuwe brug worden geraamd op 125 miljoen euro

Een woordvoerder van de Deutsche Bahn laat tegenover Bahnblogstelle weten dat beide projecten complex zijn en nauw op elkaar moeten worden afgestemd. Eind 2024 of begin 2025 moeten beide projecten klaar zijn.

Wunderline

De Wunderline moet de reistijd tussen Groningen en Bremen uiteindelijk met een half uur verkorten tot 2 uur en 13 minuten. Voordat dit mogelijk is moet ook het gedeelte tussen Ihrhoven en Bremen verbeterd zijn. Momenteel rijdt de trein enkel door naar naar Weener tussen Bad Nieuweschans en Leer.